18 april 2012

Movie Burger, fem år - fortfarande med smaken i behåll


För fem år sedan bestämde sig en 14-årig Vito Gogola, eller Vitor Hermansson som jag egentligen heter, för att min händelselösa blogg skulle bli en filmhemsida belamrad med filmrecensioner, artiklar och annat smått och gott. Inte för att jag egentligen hade stora planer så, men för att jag älskade film och var ganska ensam om det. Internet blev en utmärkt portal för mig att träffa andra filmintresserade, dela med mig av bra filmer och få tips själv. Med tiden blev Movie Burger ett utmärkt spelrum för mig att utveckla mitt skrivande, tänkande och även den dröm om att själv göra film en dag; en dröm som legat och bubblat i blodådrorna ända sedan jag såg min egentliga "mentor" inom film - film- och fritidspedagogen och den sanna eldsjälen Thomas Lindell - göra film när jag gick i grundskolan. Jag kan knappt ha varit 10 år, men blev direkt förälskad i filmkonsten.

Åren som kom följdes av ett enormt djupdykande inom film. Jag upptäckte Stanley Kubrick, då jag var runt 13. Jag åkte iväg till Sibirien för ett samarbete mellan min skolas filmorganisation och en där borta. Jag gjorde massvis med kortfilmer (Vissa mindre bra, som Morbid Gardener och Strange Dead. Det var då jag var fast i Peter Jacksons tidigare filmer och splatter i allmänhet.). Jag var på filmlägret NYFA vid Universal Studios i Los Angeles, USA. Jag såg film. Tänkte film. Andades film. När jag inte såg film, så recenserade jag. Jag fick till och med jobba på filmtidningen Allt om film och en av Sveriges största filmhemsidor dvdforum (numera Filmforum), tack vare Movie Burger. Till slut kom givetvis livet också ikapp en. Skola, resor, familj och vänner, men även livets alla krav, kunde ibland sakta ner hela produktionen på Movie Burger. Enorma dvalor övergick till explosionsartade recensionskriverier och så om igen. På ett vis är alltså Movie Burger en slags tidslinje över mig och min största passion sedan jag var 14 år och inte hade ett enda hinder framför mig. Det har jag inte nu heller.

Det är därför det är lite svårt att inte bli personlig och nostalgisk när Movie Burger ändå blivit så pass stort som det blivit. Visst, det är inte ett multimiljonföretag. Det är verkligen inte nya Facebook eller IMDb. Men det är mitt. Och det har hållit på i fem år. Dock kan jag absolut inte ta åt mig all beröm själv, för även om Movie Burger kanske började som ett personligt utlopp för film, så är Movie Burger i allra högsta grad något för alla. Vem som helst får skriva och vem som helst får tycka till. Alla har privilegiet att hata eller älska en film. Därför är Movie Burger mer en diskussion om olika åsikter om film, mer än vad det är ett bestämt utlåtande. Det går nämligen inte riktigt att ranka konst, men det går att diskutera om det. Det är gemenskapen i det som är drivkraften.

Med det sagt, vill jag utlåta ett enormt tack till Filip Åkerman, Axel Eklund, min egen bror André Gogola, Felix Nyberg, David Winsnes, Max E. Garberg, Johannes Nilsson, David Berggren, Albin Lanerfeldt, Anders Wallin och de två skribenter som använt de aningen kryptiska täckmantlarna Jesper och Straydog. Jag vill även tacka mina föräldrar, som hjälpt till med allt som har med Movie Burger att göra (såsom det senare ståhejet, som jag beskriver mer nedan) och alla de som följt bloggen - allt från de allra första, såsom batti (Vad hände med dig? Du försvann?), till alla de som följer oss idag, på såväl bloggen, som Facebook. Sist men inte minst, givetvis även ett stort tack till Thomas Lindell. Utan dig hade nog aldrig detta intresse väckts som det gjorde.

Movie Burger är fem år! Ett fyrfaldigt leve till (jag refererar till vår ursprungliga slogan) "din hamburgare på nätet".

Movie Burgers framtid

Jag har nämnt att Movie Burger kommer gå igenom några förändringar. Det har som sagt varit mycket på eget håll på senare tid. Jag har gjort kortfilmen Voyage som skolprojekt med några vänner. Jag har även gjort ett pilotavsnitt och ett gäng promos till den tänkta TV-serien Polarna, som jag gjort på egen hand med mina vänner. Det har dessutom varit mycket med universitetsansökningar, slutprov, resor och annat. Det har helt enkelt varit svårt att kunna sätta sig ner och på riktigt dra igång något - än. Förändring kommer dock. Det kan ta ett tag, men förändring kommer.

För drygt två månader sen upptäckte vi att ett nytt Movie Burger trätt fram. I korta drag tog de i princip upp all plats som gick att få med namnet "Movie Burger", på såväl YouTube, som Twitter (ett konto som vi bara månader innan tagit bort, eftersom vi ansåg att något sådant konto var onödigt). De fixade en betydligt bättre adress än omständiga movieburger.blogspot.se och bildade en verksamhet. Även om det från min synvinkel givetvis är ganska olyckligt, så är det inte direkt fel av dem att göra så. Movie Burger var aldrig ett registrerat varumärke; det var kort och gott en 14-årings stora, skriftliga debut.

Detta har dock medfört att en del förändringar kommer ske med Movie Burger. Mitt femåriga projekt kommer få en ny plats. Mer yta att röra sig på. Visserligen flera förändringar, men även flera möjligheter.  Självaste kärnan kommer dock aldrig försvinna - det som gör Movie Burger till det det blivit. Med blicken framåt mot god förändring och förbättring, kommer nästa fem år med Movie Burger se ljusa ut.

Vi hörs! Tack för att ni läser!


Inga kommentarer: