31 januari 2011

The Tourist (2010)

Originaltitel: The Tourist
Frankrike och USA/Färg/103 min

Regisserad av Florian Henckel von Donnersmarck
Skriven av
Florian Henckel von Donnersmarck, Christopher McQuarrie, Julian Fellowes och Jérôme Salle
Medverkande: Johnny Depp, Angelina Jolie, Paul Bettany, Timothy Dalton, Steven Berkoff, Rufus Sewell m.fl.

JA, THE TOURIST (2010). Vad ska man säga? Faktum är att jag blev som allra mest intresserad i filmen, då Ricky Gervais fullkomligt pissade på den och de stora huvudrollsinnehavarna på Golden Globe-galan. Jag hade inga särskilda förhoppningar och förväntade mig en hyfsad actionfilm. Vad jag får är faktiskt en förvånansvärt enkel actionfilm, med förhållandevis dåliga effekter. Jag menar, detta ska väl ändå vara en Hollywood-film med Johnny Depp och Angelina Jolie?

Filmens fördelar är handlingen och miljöerna. Att en helt oskyldig turist blir jagad av ryska gangsters kan bli ganska kul, med rätt karaktärer. Johnny Depps hobliknande karaktär skulle där faktiskt funka. Miljöerna, Venedig, Giacomo Casanovas tillhåll, är också vackert för ögat. Att filmen dessutom innehåller en del rafflande scener är också givande, eftersom det är just det man räknar med, när man ser en film som denna.

Filmen förlorar dock mycket på att den faktiskt är ganska livlös. Manuset är förvånansvärt simpelt för att vara en actionfilm från Hollywood. Även om trenden att göra manus på tok för komplicerade inte direkt uppskattas alla gånger, känns det mest som manusförfattarna inte direkt pallade och ville bli klara snabbt, så de kunde få gå hem från jobbet. Man blir inte särskilt engagerad. Depp är bra som vanligtvis (även om han faktiskt är överskattad) och Jolie är inte bra alls. Jag undrar varför hon inte verkade få några av Jon Voights skådespelargener alls. Hon klarar av att le när hon ska le, se sur ut när hon ska se sur ut, men allt är bara miner och inte riktiga känslor. Det blir ett väldigt stelt uppträdande, som faktiskt inte skiljer sig från så många andra filmer med Jolie. På det sättet är Depp hästlängder bättre.

I denna actionberättelse väver man in en kärlekshistoria (inte särskilt förvånansvärt med en manlig och en kvinnlig huvudrollsinnehavar, möjligtvis), som stundtals blir ganska fin, speciellt i en scen där Jolie åker iväg i en båt, bort ifrån Depp. Man vill stundtals centrera kärleken i filmen, men aldrig till den grad att det blir en film om kärlek som aldrig dör, utan mest en klyschig "vi blir kära, eftersom det bara är vi två mot tusen snubbar som skjuter mot oss"-variant.

Nej, The Tourist är, inte så förvånande, inte särskilt bra. Den fyller stundtals sitt syfte som fredagsfilm, men det är ju ingen kvalitet så. The Tourist är en sämre gjord variant av känd actionstorfilm, som troligtvis kommer falla i glömska om X antal år, något jag tror är till fördel för Johnny Depp. 2/5

1 kommentar:

194_addeG sa...

bra recension, dock får du mig att tveka på att se filmen ...