
Del 1: 50-41
50. GOOD WORK (1999): Poetiskt men fräscht opretentiöst när Claire Denis utforskar den fysiska aspekten av relationer mellan människor. Se även: S'en fout la mort (1990)
49. TAXI DRIVER (1976): Robert De Niro åker runt och är nihilist tio år efter nya vågen och även om Martin Scorsese är oföränderlig sitter allting som handsken här. Se även: Dödspolarna (1973)
48. NOSTALGIA (1983): Erland Josephson är i Italien och har religiösa grubblerier. Andreij Tarkovskijs långsammaste film är ändå lättare att begripa än Spegeln (1975) eftersom återhållsamheten inte är lika total. Se även: Såsom i en spegel (1961)
47. GILIAP (1975): Roy Andersson blev utskrattad för sina gubbar. 25 år senare tog han revansch med samma visa gånger tusen. Tittar man idag tillbaka ser man enbart någonting underbart. Se även: Fula, skitiga & elaka (1976)
46. BREAKING THE WAVES (1996): Emily Watson gör historiens starkaste rollprestation och Lars von Trier gör sin bästa film. Det är sannerligen stora ord man får skäl att yttra inför denna film. Se även: En kvinna under påverkan (1974)
45. SPIRITED AWAY (2001): Hayao Miyazaki plockar det allra bästa från animefilmens historiska omfång och gör en vidunderligt sagolik film om rädsla och dess bräcklighet. Se även: Princess Mononoke (1997)
44. SOLARIS (1972): Ambivalent och flummigt men inte riktigt lika svårsmält som vad Andreij Tarkovskij skulle göra därnäst; det är oerhört existentialistiskt men också om rummet och tiden. Se även: Werckmeister Harmonies (2000)
43. TROPICAL MALADY (2004): Cannes-vinnaren Apichatpong Weerasethakul är en ”spök-auteur” som utforskar gränserna mellan dokumentärfilm och spelfilm i de thailändska tropikerna. Se även: Blissfully Yours (2002)
42. KASPAR HAUSER - VAR OCH EN FÖR SIG OCH GUD MOT ALLA (1974): En fullträff av Werner Herzog som man annars aldrig vet var man har. Man får gåshud av Bruno S autentiska och hypnotiska rolltolkning av enstöringen Kasper Hauser. Se även: Heart of Glass (1976)
41. FLICKAN FRÅN TÄNDSTICKSFABRIKEN (1989): Det kanske allra svårmodigaste den svårmodige finnen Aki Kaurismäki gjort och därmed ett bra exempel på hur extrem ironi är det starkaste vapnet för skämtlynne. Se även: Torsk på Tallinn (1999)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar