21 april 2007

Kung Pow: Enter the Fist

Originaltitel: Kung Pow: Enter the Fist
USA 2002

Regisserad av Steve Oedekerk
Skriven av Steve Oedekerk
Skådespelare: Steve Oedekerk, Fei Lung, Leo Lee, Ling Ling Tse, Lin Yan m.fl.

Mannen bakom Thumb Wars är tillbaka med den här totalt utflippade rullen. Det här är faktiskt ingen film som alla andra. Det är en film i en film som alla andra inom komedin.

Innan den här filmen fick ett namn, så kallades den "Dubbed Action Movie" vilket egentligen är ett bättre namn, eftersom det inte finns någon "Kung Pow" i hela filmen, men nåväl. Vad som är så speciellt med den här filmen är att de tagit en gammal "martial arts"-film från 1970-talet nämnd Tiger and Crane Fist, bytt ut huvudrollens ansikte mot en amerikan (med ett typiskt amerikanskt utseende) via digitala vägar och dubbat hela filmen ut, med otroligt fåniga men hysteriskt roliga dialoger av Steve Oedekerk själv. Ja, man kan då lugnt säga att det är hur galet som helst, men på ett kul sätt.

För att först nämna vilken slags humor som är involverad här: jag kan nog dra slutsatsen att om du inte gillar Airplane! - Titta, vi flyger! och de där filmerna så kommer du nog inte gilla den här filmen särskilt mycket. Faktum är att den här filmen har ungefär sådan humor som ovanstående film, fast (tro det eller ej) möjligen ännu galnare humor.

Vi får följa "Den utvaldes" resa, då han ska besegra Betty, en ond snubbe (!) i ett ont gäng. Betty tog död på "Den utvaldes" föräldrar när han var bebis och ska nu ge igen.

Den skickliga digitala tekniken som får Oedekerk att vara i en annan gammal film från 1977 är imponerande, även om dataanimationerna är rätt dåliga, 2007 mätt. Vi utvecklas nämligen snabbt inom dataanimering. I en rolig scen ska "Den utvalde" slåss mot en riktigt svår fiende - en kossa som skjuter mjölk i försvar!

Jag tänker inte gå mer ingående i denna film eftersom det egentligen inte finns så mycket att gå in på. Filmen är löjlig, javisst. Det finns inte så mycket story, javisst. Men för oss som känner igen de gamla kampsportsfilmerna så är det här det hör hemma, inget story, lite löjligt, sådär. Skämtena i denna film kan säkert, av flera, anses som fåniga och bara dumma, rakt av, men det är just den här sortens dum humor jag gillar. Det finns nämligen två sorters. Den här typen dumma humor och den andra sortens dumma humor som kan ses i två omogna filmer: Date Movie och Epic Movie. De två, var ju som ni vet, oerhört tråkiga. Det betyder då alltså att om du ska se en film med en löjligt galen humor som är relativt ny så ska du se den här. Slopa Scary Movie.

När jag skriver den här recensionen så skriver jag den från personliga åsikter och när jag rankar den så rankar jag den mer på humorn och hur många gånger den fick mig skratta. Det här är, tycker jag, en film alla kampsportfilmsälskare borde se, även om en viss avsaknad av respekt från andra filmverk kan vara påtaglig för vissa.


···

Inga kommentarer: