29 juni 2007

Bowling for Columbine

Originaltitel: Bowling for Columbine
USA/TYSKLAND/KANADA 2002

Regisserad av Michael Moore
Skriven av Michael Moore
Skådespelare: Michael Moore, Jacobo Arbenz, Mike Bradley, Arthur A Busch, George Bush, George W Bush m.fl.

Michael Moore. En man jag faktiskt började bli lite trött på. Med hans ständiga "oj-så-kontroversiella-ämnen"-dokumentärer och hans eviga gnäll, så blev jag faktiskt lite trött på honom. Jag tyckte helt enkelt att han gjort sitt. Det tar jag dock tillbaka nu. I och med Bowling for Columbine är min syn på USA annorlunda, eller i alla fall min syn på Charlton Heston.

Dokumentären slänger åt precis alla håll och åt olika miljöer att det är omöjligt för mig som recensent att kunna sammanfatta allt det Moore tar upp i sin dokumentär. Därför låter jag givetvis han själv få göra det, vilket betyder att ni får ta och se dokumentären. Jag kan i alla fall ta upp vart allt börjar.

Två beväpnade elever gick 1999 in i en skola och sköt sammanlagt 12 elever och en lärare på en skola. Detta var inte en film. Detta var verklighet. Det var på Columbine-skolan i Littleton i USA och chockera alla jorden runt, till och med vi i Sverige.

Med det som tidsdokument har han infallsvinkeln att visa oss hur lätt det är att skaffa ett vapen i USA. Han träffar Charlton Heston, frispråkare för NRA, nära och kära från massakern i Columbine, Kanadabor och flera andra för att få svar på en gåta, varför USA är som det är. Med alla dessa kalkyler, ifrågasättningar och konsekvenser blandar Moore ihop något som verkligen kan få oss att inte tycka om vapenlagen i USA. Visserligen träffar han kanske de värsta "nut-casen" i USA, men han träffar även andra människor som inte vill ha vapen. Det gör att allting blir så mycket verkligare, utan att någon faller in på att hata USA, utan att förbättra USA.

Så, det är just det jag gillar med Michael Moore. Att han gör något ingen amerikan vågat. Han gör något som kan orsaka konsekvenser. Och han gör det med en enda utgångspunkt; verkligheten.


····½

1 kommentar:

Winsenes sa...

Riktigt bra recension! Gillade den starkt.