15 oktober 2007

Fåglarna (1963)

Originaltitel: The Birds
USA / Färg / 119 min

Regisserad av
Alfred Hitchcock
Skriven av Evan Hunter och Daphne Du Maurier
Skådespelare: Rod Taylor, Jessica Tandy, Suzanne Pleshette, Tippi Hedren, Veronica Cartwright, Ethel Griffies m.fl.

EFTER ATT HA SETT dagens underverk med häftiga actionscener och exploderande bilar så känns det ganska imponerande hur långt utveckligen har gått under fyrtio år, men i många fall tycker jag det bara är skönare att sjunka ner och titta på en gammal film, utan några häftiga explosioner. Utan dagens tekniska fördelar så var dåtidens filmer tvungna att istället vara bättre på andra punkter, och en av de punkterna är att kunna bygga upp en bra och passande stämning. Något som jag tycker nästan samtliga av Hitchcocks filmer lyckas med, medan jag har riktigt svårt att hitta någon modern film som har lyckats med det som jag tycker är det allra viktigaste inom konsten av film, att lyckas bygga upp en perfekt stämning.

Den bortskämda och vackra kvinnan Melanie Daniels (dotter till en chef över en stor tidning), träffar ungkarlen och advokaten Mitch Brenner i en väldigt komisk scen i en fågelaffär, och Melanie blir kär i honom, och reser hela vägen ner till Bodega Bay, Kalifornien, för att lämna några kärleksfåglar till hans lillasyster, som bor på andra sidan vattnet mot Bodega Bays "centrum". Efter att ha lämnat fåglarna åker hon båt tillbaka till "centrumet", och när hon nästan är framme attackerar en mås henne, helt oprovocerat. Detta är början på en kommande massiv attack av fåglarna, med terror och död som konsekvenser... Om ni tittar noga kan ni för övrigt se Hitchcock själv medverka ett ögonblick, alldeles i början av filmen.

Med dåtidens teknik så var den här filmens visuella effekter ett under, och Fåglarna blev också Oscars-nominerad för sina visuella effekter, dock vanns det priset av fyrfaldigt Oscar-belönade Cleopatra (1963). Om jag hade fått bestämma, skulle den också varit nominerad för "Bästa film", för Fåglarna är riktigt bra.

ALFRED HITCHCOCK såg Tippi Hedren i en reklam för en diet-dricka och efter sin audition fick hon spela huvudrollen i både Fåglarna och Marnie (1964). I Marnie tycker jag dock hon gör en mer intressant roll, dessutom spelar hon bättre. Tippi Hedren gör bra ifrån sig som Melanie, likaså gör Rod Taylor som Mitch, men bäst av skådespelarna är, i mitt tycke, Jessica Tandy som Mitch till en början avundsjuka mor, och utvecklingen och relationen mellan Melanie och Lydia Brenner är en av de intressanta delarna av filmen. Utan att avslöja för mycket om filmen, så måste det nämnas att det finns många mycket bra scener, speciellt en viss scen när Melanie sitter utanför Mitch lillasysters skola, för att köra hem henne. Sedan får vi se fåglarna periodvis sätta sig på en klätterställning på skolgården, och när vi får följa den sista fågeln som sätter sig, får vi se att hela klätterställningen är full av fåglar. Mästerligt av Hitchcock! Själva idén med att fåglar attackerade de hjälplösa människorna är kanske den första "monster-filmen" (även om det är svårt att se på fåglar som monster), en genre som är relativt vanlig i dagens skapande av film.

Alfred Hitchcock försökte till en början få Joseph Stefano, mannen som skrev manuset till Psycho (1960), att skriva manuset, men den uppgiften hamnade till slut hos Evan Hunter, som har gjort ett bra manus, även om det inte är själva manuset som sätts i främsta rummet när man ska förklara vad som är så bra med den här filmen. Är det här en av de bästa filmerna någonsin? Nej, Hitchcock har gjort en handfull andra bättre filmer, men det här är en ovanligt bra film, som är en klassiker de flesta bör se!

····

10 kommentarer:

Leif sa...

Häftig film, som jag tyvärr inte sett. Blir väl att se nån gång. Man har ju så många gånger hört hur hemskt läskig Fåglarna ska vara. Men stämmer det tycker du?

Axel Eklund sa...

Nja, nu så kan den väl inte riktigt uppfattas som läskig jämfört med många av dagens skräckfilmer, men den kan ändå vara ganska läskig och obehaglig i vissa scener, en av de absolut läskigaste filmerna från 60-talet. Men jag tror inte du kommer få några mardrömmar från den!

Vito Gogola sa...

Min farmor tycker att det är något av det värsta hon någonsin sett! :)

Axel Eklund sa...

Menar hon värsta som dålig eller värsta som läskig? : )

Anonym sa...

Jag har sett den här. Ingen fyra vad jag minns, och inte heller så läskig. Men den hade absolut sina stunder! (har jag för mig...)

Vito Gogola sa...

axel eklund: "Värst" i den benämningen att det är läskigt!

Axel Eklund sa...

Tja, kanske bara var jag som inte tyckte den var läskig. Mer spännande än läskig! Men det finns ett par scener som är "läskiga"

Vito Gogola sa...

Jo, men ha i åtanke att hon är 75 år. Då den här filmen kom var det säkert riktigt ruggigt!

Axel Eklund sa...

Jo precis, det tror jag också! Som jag skrev i min första kommentar så är det här en av de läskigaste filmerna från 60-talet!

luis sa...

Människor i olika åldersgrupper gillar att titta på film på sin fritid. Särskilt i dessa utmanande tider när majoriteten är inlåsta i sina hus och inte kan gå på bio har det blivit en mycket praktiserad erfarenhet som alla ägnar sig åt, oavsett ålder. Åldern spelar dock roll när det gäller att välja rätt film att titta på. dreamfilm

Som förälder har du kanske inte tillräckligt med tid att granska allting på internet för att se till att dina barn eller tonåringar tittar på något som är lämpligt för åldern. Tack och lov har det funnits många människor som gör listor med förslag och delar dem på sina sidor i sociala medier. Om du vill bidra kan du också göra en sådan lista och kanske lägga ut den på Facebook i en grupp för föräldrar. Se till att ditt inlägg får tillräckligt mycket engagemang så att alla ser det.