Recension finns även tillgänglig på DVDFORUM.
Originaltitel: You Don't Mess with the Zohan
USA / FÄRG / 113 min

Regisserad av Dennis Dugan
Skriven av Adam Sandler, Robert Smigel, Judd Apatow
Skådespelare: Adam Sandler, John Turturro, Emmanuelle Chriqui, Nick Swardson, Lainie Kazan, Ido Mosseri m.fl.

USA SPOTTAR UT MÅNGA STORFILMER i komedigenren. Med epitetet storfilm menar jag inte filmer som nödvändigtvis är bra, utan snarare filmer med imponerande skådespelarensemble, snygga effekter och en summa på flera miljoner. För att göra filmerna stora krävs dock inte bara mycket pengar och skådisar, utan att filmen håller tittarens intresse fram tills slutet. Det har amerikanarna inga problem med. En storfilm från USA lyckas nästan alltid hålla intresset uppe, även om filmen i grund och botten är hur dålig som helst.

I komedisammanhang krävs dock även att filmen är rolig. På den punkten kan det hända att amerikanarna slarvar lite. Skämten blir plumpa och då dras kvaliteten på komedin ner rejält. Ett exempel på en film som måste ha fått utstå ett hafs-arbete från manusförfattarna är Dennis Dugans Härmed förklarar jag er Chuck och Larry (2oo7). Plump, diskriminerande och tråkig. Inte alls bra. När Dugan släpper sin nya Jiddra inte med Zohan (2008) kan man inte ana annat än otyg. Men hör och häpna - Zohan är faktiskt riktigt rolig.

Jiddra inte med Zohan handlar om superagenten Zohan från Israel, som fejkar sin egen död och flyr från ett land som ständigt krigar. Han åker till USA för lägga sitt våldsamma förflutna bakom sig och uppfylla sin största dröm: att bli frisör. Han skaffar sig en ny frisyr, nya kläder och ett nytt namn. USA, var beredda på världens nästa mästerfrisör: Scrappy Coco. Efter ett tag får fienderna i Palestina nys om att Zohan fortfarande lever och åker då till USA för att döda honom, en gång för alla. Filmens humor är indelad i två olika parter. Under flera tillfällen råkar filmen fälla dåliga skämt som kan uppfattas som tråkande för människor från mellanöstern, men gör man den här sortens film kan det vara svårt att undvika. Som kompensation för dessa små misstag bjuder filmen på många roliga skämt. Zohans alla agenttalanger, den palestinska agenten Salim och hans kumpaners försök att göra det surt för Zohan, Turturros porträtt av den mystiske Phantom är alla roliga! Tyvärr droppas lite för många plumpa skämt och ibland skvimper bägaren över.

Jiddra inte med Zohan är en komedi som har sina riktigt roliga stunder och är du på jakt efter något riktigt roligt och lättsmält så är en film som denna perfekt. Filmen ger trots allt många leenden och tur är det att det finns filmer som bara är där för att ge oss ett riktigt gott skratt!

··
½