14 augusti 2007

Disturbia (2007)

Originaltitel: Disturbia
USA / FÄRG / 105 MIN

Regisserad av D.J. Caruso
Skådespelare: Shia LaBeouf, Sarah Roemer, Carrie-Anne Moss, David Morse, Aaron Yoo, Jose Pablo Cantillo m.fl.

NÄR JAG TÄNKER PÅ TONÅRSFILMER ser jag framför mig filmer som Girl Next Door och den populära Scary Movie-serien. Kanske en lite orättvis syn eftersom det faktiskt finns kvalitetsfilmer till denna åldersgrupp också (räknar knappast uppräknade filmer som kvalitet). En av dessa är nyutkomna Disturbia.

Jag kan dra handlingen i korthet: Problemmakaren Kale (Shia LaBeouf) blir dömd till husarrest efter en incident i skolan. Detta leder till tråkiga dagar fulla av tv-tittande och dataspelande. Till slut får mamman nog och tvingar honom till något lite mer konstruktivt.
En ny het tjej flyttar in och därmed börjar spionerandet på grannarna. Till först är intresset mest riktat mot tjejen Ashley (Sarah Roemer) men mer och mer flyter det över till den mystiske Mr. Turners och hans vardagsliv.

Turner gestaltas av David Morse och lyckas verkligen med det. Man vet aldrig riktigt vart man har honom och framstår som en ganska vänlig person. Morse pratade inte med någon av ungdomarna under hela inspelningen av Disturbia. Troligen för att förvilla sina motspelare genom att de inte skulle veta hur han faktiskt är som person. Man kan faktiskt antyda lite av det under filmen. En grej till om Morse: Varje gång jag ser honom dyka upp på duken känns han som Anthony Hopkins i sitt skådespeleri, vilket självklart är en komplimang.

Filmen lyckas med konststycket att första hälften av filmen vara mer åt komedihållet innan den på slutet övergår i ren skräck. Aaron Yoo som spelar Ronnie i filmen, lär bli en publikfavorit och gör en riktigt rolig presentation av sin karaktär. Han lyckas faktiskt få publiken i bion där jag var, att samtidigt som de ryser av rädsla också skratta så de kiknar. LeBeouf gör en stabil roll medan Roemer inte kan göra mycket av sin roll. Hon ser sexig ut och levererar sina repliker vilket egentligen räcker. Dock zoomas visa av hennes kroppsdelar in i nästan varenda scen och detta gör att man tappar lite av respekten till filmen. Det märks alltså att filmen är gjord för hormonstinna tonåringar om jag säger så.

NOG SNACKAT OM DET. Självklart kan även äldre personer se filmen och gilla den. Till exempel min äldre syster hade hukat sig så långt ner i stolen att hon nästan låg på golvet. Jag måste säga att det är bland de första gångerna i mitt liv jag sett en människa nästan ligga i fosterställning…
Den är alltså riktigt skrämmande och inget för folk som har problem med hjärtat.

Trots att slutet är väldigt bra känns det som man har klippt bort 20 minuter av filmen (vilket kanske är fallet). Jag ska inte berätta för mycket men om ni själva sett eller ser filmen kommer ni nog förstå vad jag menar. Jag tycker ändå att ni ska ge den en chans. Spring till närmaste biograf eller vänta tills den kommer på dvd. Bara ni ser den. För Disturbia är en riktig kanonfilm.

···½

2 kommentarer:

Straydog sa...

Usch, jag måste tyvärr disagree med din recension.
Personligen skulle jag aldrig ge fler än 2 av 5 möjliga. Filmen är så otroligt förutsägbar att man blir ledsen, produktplaceringar a lá Unbreakable. Nej, tveklös en av det 5 sämsta jag sett i år.

Anonym sa...

Aj då, det var ju synd. En av de 5 sämsta du sett för året? Oj där var du inte nådig.
Visst det är absolut inget mästerverk med snyggt foto, outstanding skådespeleri osv men jag lyckades ändå fängslas av den. Självklart finns det ju så mycket bättre filmer av detta slaget (läs "Fönstret åt gården") men som en ungdomsfilm tyckte jag den lyckades med det mesta som andra misslyckats med.

Men, men. Kul att folk tycker olika.=)