15 juni 2007

Jakten Mot Nollpunkten

Originaltitel: Vanishing Point
USA 1971

Regisserad av Richard C. Sarafian
Skriven av Malcolm Hart, G Cabrera Infante och Barry Hall
Skådespelare: Barry Newman, Cleavon Little, Dean Jagger, Victoria Medlin, Paul Koslo, Robert Donner m.fl.

Kowalski är härmed ett namn som kommer att få mig att tänka på Vanishing Point, eller Jakten Mot Nollpunkten som den heter i Sverige. Filmen handlar om just en kille som heter Kowalski, som slått ett vad om att sköta en leverans på 15 timmar, från Denver till San Francisco (kallat "cisco" upprepande gånger i filmen). Just efter det vet vi tittare att vi är en mycket snabb man på spåren, genom en amerikansk öken med möten av bland annat dumma poliser, ett homosexuellt par, ett hippieartat band som sjunger om Gud, en ormjagare och en naken brud (såklart...) på motorcykel. Det är i och för sig bara lite av resan, men en rätt beskrivande del, då denna högoktaniga film alltid, jag menar alltid, är på högvarv, fast ändå lugn, på något sätt.

Jag märkte direkt med karaktären Kowalski att han aldrig säger saker som "där fick du!" eller avger skratt då han fintar av snutar eller gör något annat busigt. Han håller samma puttriga och kyliga min, vilket ger ett mer verklighetstroget yttre. Jag stör mig på skådespelare som "pratar för sig själv" när de är själva i en scen, bara för att försäkra om att tittarna ska förstå budskapet. Man ska skådespela fram budskap, inte prata det.

Mycket handling finns inte. Det här är just en sådan där handlingsbefriad film som ändå får en på hugget hela tiden. Med en skön, blind radiopratare, Super Soul och en drös andra folk så hålls du vaken trots den lilla handlingen.

Jag hade hört talas om den här filmen innan och trodde först att det bara var en biljaktsfilm från 1970-talet och inte så mycket mer. Den var dock något mer. Den levererade coola repliker, virvlande sand och otrolig hetta i en amerikansk öken. I grund och botten skulle nog snofsiga kritiker, som bara följer strömmen, kalla den här för en skräpfilm och ge den ett i betyg. Jag följer dock min åsikt, som jag hoppas att fler kritiker gör och eftersom man blev underhållen på ett så bra vis, med en skön, nostalgisk känsla över det hela, så kan man inte mer än att följa med på resan. En sak, bara. Glöm inte att sätta på säkerhetsbältet, för här kommer det gå undan!


···½

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag tror det var den här filmen som nämndes i Tarantinos nya film "Death Proof" några gånger. Det här får jag kolla upp!

Vito Gogola sa...

Filip, det var det. Quentin Tarantino blev mycket inspirerad av denna film och en film nämnd Dirty Mary, Crazy Larry, båda biljaktsfilmer. Se denna film! Går att köpa på Videomix i Stockholm.

Unknown sa...

Jo, jag minns att jag såg jakten mot nollpunkten en gång för, ja det måste vara 40-45 år sedan. Just den filmen har ibland återkommit i mina tankar och alltid vid tillfällen när det snackas film och om någon tycker sig ha sett sin sämsta film, vid de ögonblicken alltid jakten mot nollpunkten upp på min näthinna och jag tänker eller säger att då har de inte sett jakten mot nollpunkten! Det är den absolut sämsta film jag sett. Om det verkligen är det eller inte vet jag inte för jag minns inte mycket av den men helt klart var det den sämsta film jag hade sett dittentills. Var väl i 15 års åldern då och hunnit se många filmer efter det. När jag sett någon dålig film jämför jag alltid med att säga att visst var filmen värdelös men inte lika dålig som jakten mot nollpunkten. Bilden jag har av filmen var en ensam förare i sin bil genom öknen. Filmen slutade vill jag minnas med att han körde rakt in i en polisavspärrning och exploderade.