4 september 2007

Elephant (2003)

Originaltitel: Elephant
USA / FÄRG / 81 min
Regisserad av Gus Van Sant
Skriven av Gus Van Sant
Medverkande: Alex Frost, Eric Duelen, John Robinson, Elias McConnell, Jordan Taylor, Carrie Finklea m.fl.
NÄR JAG SÅG Elephant (2003) visste inte jag vad som skulle hända i slutändan av filmen men jag hade mina aningar. Hur jag fick reda om den här filmen var genom att jag kollade på Filmkrönikan och där var mannen bakom filmen Tusenbröder som rekommendera denna film av Gus Van Sant. Efter detta fick jag chansen att se Elephant. Jag satt och kollade på scener då vanliga elever gjorde sina rutiner. Flera minuter gick och jag tappade nästan aldrig intresset. Ibland gjorde man det pågrund av berättartekniken som spelade upp samma rutin en gång till. Men det gjorde ju även filmen bättre. Skådespeleriet är mycket bra, fotot är klockrent och vacker som en oförorenad sjö. "Men var finns budskap?" kan man ju undra, men jag antar att budskap inte alls behövs i varje film. Alien (1979) lyckades. Men filmen har ju också sina brister som ni som sett filmen vet. Till exempel så tycker jag vissa karaktärer i slutändan verkar vara gjorda för att vara dumma. Sedan kan jag ju också säga att vissa i filmen svarar fel på situation. Ni som inte sett filmen kommer antagligen inte fatta vad jag menar men det är ju trots allt bra. Jag tror nog att Gus Van Sant har lyckats med en väldigt realistisk film som jag tyckte var sådär efter sett den första gången. Men när jag tänkte efter började jag gilla den mer och mer. Jag antar att den filmen är en sån film, som inte du heller känner dej fullt nöjd med men som ändå är bra på ett konstigt sätt.
JAG KAN INTE kalla den här filmen en komedi men den har ju självklart en gnutta svart humor i sig. Humor jag själv gillar. Brott är det ju men jag skulle inte kalla den här filmen för en brottsfilm. Jag skulle kalla den för ett udda och bissart drama. En film med bra färg, bra ljus, bra foto, bra regi, vissa bra prestationer, bra berättarteknik. Karaktärstudien är dålig, dialogerna är halvbra och vissa dåliga prestationer.

*** SPOILERVARNING ***

Filmen ska antagligen vara halvbaserad på Columbine-scenariot, jag tycker ifall det är meningen lyckas den sådär. Filmen ger en känsla över att det har nåt med det att göra men här kommer åklagnings försvaret! Det var inte ett tusentals som gick bort utan tolv, här signalerar de som att typ bara en fjärdedel av befolkningen i skolan överlevde. Sedan jag förstår mig inte på varför de hjälper huvudrollen Alex och inga andra. Ganska orealistiskt i en realistisk film.

*** HÄR SLUTAR SPOILERVARNINGEN ***

Filmen handlar om vad för rutiner eleverna har innan något märkligt och nervknipande händer. Scenografin och miljön lyckas tycker jag eftersom att den påminner om en vanlig skola. Nästan alla i denna film är amatörer och det är ju inte dåliga prestationer men vissa förstår inte hur de ska framstå, direkt. Detta försämrar också poänget på karaktärerna. Annars, en kanonfilm, den är helt klart en indiepärla som jag antar du borde se ifall du hittar den. Visst, den kanske inte var så bra men definitivt en film jag skulle vilja ha med i boken 1001 filmer du måste se innan du dör. Tråkigt att de inte har den där. Jag hoppas ni kommer ha samma bild av filmen som jag hade. Ingen 4½ men nära. En 4 blir det. Se denna film även ifall den har fått medelmåttiga betyg av andra kritiker. Ge den en chans.

····




2 kommentarer:

Vito Gogola sa...

Jag vill sannerligen se den här filmen. Sannerligen, sannerligen, sannerligen.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.