19 augusti 2007

The Queen (2006)

Originaltitel: The Queen
STORBRITTANIEN / FRANKRIKE / ITALIEN / FÄRG / 99 min

Regisserad av Stephen Frears
Skriven av Peter Morgan
Skådespelare: Helen Mirren, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Tim McMullan m.fl.

VISST ÄR DET ETT LYSANDE PORTRÄTT vi får se när talangen Helen Mirren gör rollen som den största kungligheten i Europa – Dagens drottning över Storbritannien – Elizabeth II. Hon och alla övriga skådespelare spelar riktigt bra och alla utmärkelser sitter bra. Men The Queen (2006), som gjordes förra året, är ingenting jag kommer bära med mig i minnet. I undantag för skådespelarinstaserna är det ingen märkvärdig spelfilm. Jag ser den hellre som en välkryddad dokumentär om en spännande händelse. Men The Queen är helt klart sevärd. Som dokumentär är den en höjdare. Detaljerna i karaktärsdragen och detaljerna i händelserna – alla är de utförliga och filmen är mycket väl bearbetad.

TONY BLAIR ÄR NYVALD PREMIÄRMINISTER när prinsessan Diana avlider i en bilolycka i Frankrike. Nu ska han klara upp situationen som följer med en drottning som avskydde Diana - sin sons förre detta hustru. Resten av Storbritannien tycker däremot annorlunda och sörjer bortgången. Problemet uppstår just där. Och det handlar om små världsliga saker som att drottningen - av konservativa skäl - inte vill hissa upp flaggan till mitten av flaggstången på Buckingham Palace. Tony Blair gör sitt bästa när han försöker hindra folket att skapa misstycke till monarkin och kämpar för att drottningen ska bryta traditionerna och kasta stoltheten för att behålla populariteten. Och dessa är händelserna som The Queen kretsar kring. Det är ett brännhet ämne i år då det både vad tio år sedan Diana dog och Blairs avgång nyligen skedde.

Till en början går filmen väldigt snabbt, sedan lättar det och resten av filmen består till stora delar bara av samtal och är inte speciellt spännande. Även om filmen är välspelad, porträtten lysande och händelsen både intressant och detaljerad, så är The Queen ingen film jag tror kommer gå till historian förutom möjligen i Storbrittanien där prinsessans över Wales död fortfarande ligger nära till hjärtat, för filmen har i övrigt inget filmiskt värde. Men det är tillräckligt med argument för att jag tycker att man ska se den här filmen.

···

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jaså nya recensenter minsann. The queen var för mig ett bottennapp.

Vito Gogola sa...

Den här filmen var för mig inget speciellt, men klart värd en trea.

David sa...

Filmen känns rätt tråkig om jag ska vara ärlig. Kommer nog inte ge den nån chans.:/