25 januari 2008

Juno (2007)

Originaltitel: Juno
USA / KANADA / UNGERN / FÄRG / 96 min

Regisserad av
Jason Reitman
Skriven av Diablo Cody
Skådespelare: Ellen Page, Michael Cera, Jennifer G arner,Jason Bateman, Allison Janney, J.K. Simmons m.fl.
TONÅRSPROBLEM. Någon som kan svara på hur många exempel på det i filmer som vi sett? De flesta är ärligt talat åtminstone "mindre bra", och då brukar ju förväntningarna automatiskt sänkas, men med Juno var förväntningarna höga. Knappt någon recensent har kunnat yttra ett ond ord om den här charmiga och roliga dramat, och jag är absolut inte den första som ska göra det.

Juno, fantastiskt spelad av Ellen Page, har blivit gravid, bevisat efter tre graviditetstester, som gick vägen tack vare en dunk apelsinjuice. Det framtida barnets far är hennes bästa kompis Paulie (Michael Cera), en smått komiskt karaktär med en ljus röst och fortfarande "för ung för att odla mustasch". Först tänker Juno göra abort, men beslutar sig i stället för att adoptera bort det, och hittar i tidningen en annons om två barnlösa och framgångsrika människor som mer än gärna tar sig an Junos oönskade barn. Men det perfekta paret är givetvis inte heller helt idylliskt...

EFTER ATT HA blivit matade med tonårskomedier med överdrivna och stereotypa karaktärer, som antingen är snygga blondiner och "american-football-killar" eller glasögonprydda "nördar", så är det så skönt att få se en normal tjej, som trots att hon inte är stereotypiskt snygg, men absolut inte ful, missförstå mig inte, som jag blir helt förtrollad och charmad av, med hennes spontana och smått sarkastiska sätt som sitter som en smäck genom hela filmen. Diablo Codys underhållande och charmiga manus gör Junos karaktär till någonting extra, som dessutom förgylls av Ellen Page, som jag aldrig hört talas om förut. Och jag kan bara hoppas att jag i framtiden får se Ellen Page istället för Lindsey Lohan i nästa drama eller familjekomedi. Paret som ska adoptera barnet (Jennifer Garner och Jason Bateman) känns visserligen lite stela, men det glöms nästan bort så fort man ser Ellen Page.

Därefter måste även beröm ges till regissören Jason Reitman, som tidigare gjort bl.a. Thank You For Smoking (2005), som jag tror vi kan tacka en del för att göra Ellen Pages insats så berömvärd. För det är den tveklöst, men det är givetvis inte bara Page som är det bra med filmen. Diablo Codys manus är inte bara "underhållande och charmigt", utan också oerhört smart och imponerande. Årets Oscars-gala har inte hållits än, men Juno är nominerad i kategorin "Bästa film", och jag kan nog säga att jag håller en liten tumme för att den ska vinna. För det här är bra, riktigt bra. Till sist kan jag även tillägga att musiken är ett stort plus, både lite annorlunda och bra, vilket förhöjer filmens stämning lite.

····

2 kommentarer:

batti sa...

Juno är det bästa jag sett på mycket länge! Underbar film. Dock hoppas jag inte att hon kommer att konkurrera ut Lohan då jag tycker att Page ska hålla sig till bra filmer och inte sånt skräp som Lohan medverkar i!

Axel Eklund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.