17 augusti 2007

Boat Trip (2002)

Originaltitel: Boat Trip
USA / TYSKLAND / FÄRG / 94 min

Regisserad av Mort Nathan
Skriven av Mort Nathan och William Bigelow
Skådespelare: Cuba Gooding Jr., Horatio Sanz, Roselyn Sanchez, Vivica A. Fox, Maurice Godin, Roger Moore m.fl.

JAG ÄR NOG INTE ENSAM om att må illa av vissa komedier riktade mot ungdomar där tyngdpunkten ligger på sexskämt. Det vill säga filmer som har mer i syfte att locka miljoner tonåringar till biografen än att göra en bra film - en bra film enligt mina aspekter. För enligt väldigt, väldigt många är det ju just dessa filmer – som jag inte tål – som är de bästa. Och egentligen borde det ju vara majioritet av oss i västvärlden som föredrar dessa filmer eftersom det är dessa filmer som lockar mest folk. I ett globalt sammanhang har jag den dåliga filmsmaken, det spelar ingen roll vad filmgubbarna skriver i listor på de bästa filmerna någonsin, de ligger i minoritet, och det gör jag också.
Men vad gör egentligen det? Jag har den bästa filmsmaken man någonsin kan få enligt mig själv. Så fritt fram att kritisera blaskfilmerna!

ETT EXEMPEL PÅ EN SÅN DÄR FILM JAG BARA INTE KLARAR AV är Boat Trip (2002), som jag såg för inte särskilt länge sedan (och jag såg hela, fast jag inte klarade av den). För vissa människor är det antagligen en skrattresa rakt igenom. För mig är det så vansinnigt tråkigt det kan bli. Redan på att se valet av skådespelare får man illavarslande aningar, sen dröjer det inte länge tills huvudpersonen i filmen Jerry (Cuba Gooding Jr.) i en luftballong lyckas kräkas över sin flickvän Felicia (Vivica A. Fox) precis sekunderna innan han hade tänkt fria, och så är smörjan är i full fart – Visserligen är det alltid roligt med lite spya, det var du ju i alla fall i början av 80-talet när Monty Python sprängde gränserna i Meningen med livet (1983) i scenen med mannen som exploderar.

Men allt handlar såklart om hur man lägger upp det - och att lägga upp en skämt för att få mig att skratta – är kanske inte alltid det enklaste. Men Mort Nathan är i alla fall på rätt väg vid ett tillfälle, för den här filmen är uppbyggd på en händelse som är lite småkul. Situationen är nämligen så, att efter Jerry blivit dumpad av Felicia efter olyckan i luftballongen har hans vän Nick (Horatio Sanz) planer för de två – planer som kanske kan få Jerry på bättre humör – nämligen att fara på en båttur för singlar. För att kanske hitta någon tjej, eller flera, och viktigast av allt är såklart att få dem i sängen. Två sexdårar på rajtan tajtan ute på havet - allt är upplagt för någonting fruktansvärt i handlingssynpunkt. Men de två polarna stiger på fel båt och plötsligt infinner de sig på kryssningen för bögar, någonting som man skulle kunna ta chansen att göra någonting roligt av, men nej, det gör det ack så mycket sämre. Fördomar om homosexuella får plötsligt en roll i filmen och även om det efter ett tag kommer fram att det finns schyssta homosexuella så är det förfärliga skämt. Detsamma gäller resterande fördomar som förekommer i filmen och alla dessa sexskämt som bara blir urlöjliga. Till slut kommer det självklara slutet som du känner till redan när Felicia kommer på att hon faktiskt vill gifta sig med Jerry. Nej, förresten, det gick ju annorlunda och de lyckas göra slutet ännu lite sämre på de sista minuterna.

Om den här filmen har varit någon storsäljare vet jag inte. Däremot bör den kategoriseras inom samma genre som många av dagens komedier som blivit storsäljare. Men även om du gillar filmer som Scary Movie (2000) ska du vara försiktig med denna, för Scary Movie (2000) i jämförelse med den här filmen är rena mästerverket. Jag hittar ingen njutning alls i en film som den här.

½

2 kommentarer:

Vito Gogola sa...

Det här är verkligen ett bottenskrap. Aktas!

David sa...

Japp den är helt fruktansvärd. En av de sämsta "komedierna" jag stött på. Det värsta är att min så kallade kompis älskar denna filmen.