25 september 2007

Pans Labyrint (2006)

Originaltitel: El Laberinto del Fauno
MEXICO / SPANIEN / USA / FÄRG / 119 min

Regisserad av
Guillermo del Toro
Skriven av Guillermo del Toro
Medverkande: Ivana Baquero, Sergi López, Maribel Verdú, Doug Jones, Ariadna Gil, Álex Angulo m.fl.

FANTASYFILMER som blir nominerade till "Bästa utländska film", på Oscarsgalan, är sällsynt, men så är ju också Pans Labyrint (2006) en sällsynt bra film. Pans Labyrint blev en av de mest hyllade filmerna som gjordes 2006, och förutom de sex Oscarsnomineringarna så fick filmen ta emot en över tjugo minuter lång applåd efter att ha premiärvisats på filmfestivalen i Cannes och den är dessutom rankad bland de femtio bästa filmerna på IMDb, före filmer som Clockwork Orange (1971), The Shining (1980), Tjuren från Bronx (1980) m.fl.

Året är 1944, slutet av det spanska inbördeskriget. Vi för följa den unga flickan Ofelia (Ivana Baquero) som tillsammans med sin gravida mor (Ariadna Gil) är på väg att flytta till den spanska kaptenen Capitán Vidal (Sergi López), som ivrigt väntar på att Ofelias mor ska föda hans son, Ofelias och hennes mamma Carmen är han mindre intresserade av, och säger uttryckligen till doktorn att han hellre vill att barnet föds än att Carmen överlever födelsen. Samtidigt blir Ofelia indragen i en fantastisk och overklig fantasivärld, med älvor andra mystiska varelser... Det känns onödigt att berätta mer om handligen, så jag hoppar direkt till varför detta är en fantastiskt bra film!

FILMENS Oscar-belönade foto är verkligen värt att berömma, likaså den vackra scenografin och den imponerande sminkningen. Jag blir fullständigt uppslukad av de visuella delarna i filmen, och kontrasten mellan den mörka, hårda verkligheten och Ofelias surrealistiska värld är något av det mest imponerande jag sett, men det är också en av de få saker jag har att klaga på, att filmen spenderar för lite tid i fantasivärlden, och istället koncentrerar sig mycket på verkligheten hos kapten Vidal, men det är givetvis en smaksak. En annan punkt som är värd att nämnas är del Toros modighet att blanda de olika genrer, fantasy, drama, romantik, krig, till en fullständigt underbar och underhållande film, för det är den verkligen, blir aldrig tråkig och är underhållande hela vägen, vilket man kan tacka manuset, fotot, scenografin, fotot och skådespelarna för. Speciellt Sergi López är framträdande som den grymme och fåfänge Capitán Vidal!

Sammanfattningsvis kan jag säga att det här en av de bästa filmerna under 2000-talet, och om ni inte redan har sett den här fantastiska filmen, så kan jag bara råda er att se den här filmen, och njut av den, det är inte ofta ni får se en sådan här vacker film!

····½

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har länge tänkt göra en recension på den här filmen, men det har inte blivit något av. Men å andra sidan hade antagligen inte den här recensionen kommit i annat fall, så det var väl bra.

Kul med ny recensent, och bra recension. Och fantastisk bra film. Det finns nog knappast något att klandra i den här filmen, men en fempoängare är det ju inte heller. Så en rättvis recension var det allt. Segri López är nästan lika stentuff som den där filuren utan ögon. :)

Axel Eklund sa...

Kul att du tyckte recensionen var bra : )

Sergi López karaktär är faktiskt väldigt tuff, tycker jag..

Vito Gogola sa...

Jag känner mig lite utklyst som inte sett filmen, än... :)

Axel Eklund sa...

Ja, du borde se den, Vito! Själv köpte jag den för 199 kr.

Vito Gogola sa...

axel eklund: Oj. 200 kronor för en film. Som jag sagt, jag gillar det inte, men det kanske är värt det just nu, eller?

David sa...

Du lär i alla fall kunna få den för 179 eller 139 på en del ställen Vito. Redan nu. Men jag skulle väntat och köpt annan film så länge. Den är bra men inte SÅÅ bra. Enligt mig.
Något överskattad. Skulle gett den en sjua eller åtta.

David sa...

Den kommer ju sjunka i pris och det tar inte så fasligt lång tid som man tror.

Vito Gogola sa...

winsenes: Ja, precis. Det är helt enkelt bara att hålla ut.

Axel Eklund sa...

Det här var faktiskt den första filmen som kostade över 99kr som jag någonsin köpt : )

Anonym sa...

Winsenes kan tydligen allt om prissättning! Vilken APA

Anonym sa...

Bra film! Dock är den, som Dw påpekar, något överskattad.