29 november 2010

Blood Simple. (1984) (nyutgåva)

Originaltitel: Blood Simple.
USA/Färg/96 min

Regisserad av Joel Coen och Ethan Coen
Skriven av Joel Coen och Ethan Coen
Medverkande: John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann m.fl.

BRÖDERNA COEN är utan tvekan mästare, när det kommer till den genre som porträtterar ond, bråd död, hos den vanliga, simpla människan. Fargo (1996) var, med sin enkelhet och vardagsatmosfär, något av de mest närgångna och fängslande filmer om kidnappning jag någonsin sett, för att inte nämna No Country for Old Men (2007), som visade att bröderna fortfarande hade känsla för den kallhjärtade tragiken och våldet, i kontrast till de komedier de, på senare tid, roat sig med. Har man bra regissörer som Joel och Ethan Coen, är det alltid kul att gå tillbaka till rötterna, där det faktiskt började. Blood Simple. (1984) är bröderna Coens första långfilm och handlar likväl om just den vanliga människans mörka sidor, såsom girighet och svartsjuka, såväl som de ljusa: viljan att leva, envisheten.

Blood Simple. handlar om ett misslyckat par: Abby (McDormand) och Julian (Hedaya). Abby går bakom ryggen på den bittre Julian, något som Julian redan vet. Julian har låtit privatdetektiven Loren (Walsh) följa efter dem och Julian blir förtvivlad, när han upptäcker att det är hans egna anställda, Ray (Getz), som hans fru vänsterprasslar med. Julian blir förblindad av den bubblande svartsjuka som växer inom honom och ber privatdetektiven (som inte alls är den lagens man, man skulle kunna förvänta sig av en privatdetektiv) att ta livet av de båda två och se till att kropparna försvinner. Loren har dock inte rent mjöl i påsen, ej enbart för att han faktiskt överväger att gå efter paret, men även eftersom han vill lura Julian på hans pengar och ser till att knäppa honom först. Därefter följer en, i sann Coen-anda, komplicerad mordgåta, som bara blir värre och värre, ju längre ner i den avgrunden man kommer.

Skådespelarprestationerna är fantastiska. McDormand är givetvis fantastisk som vanligt, i hennes väldigt alldagliga uppträdande, men andra briljerar också, såsom Hedaya och Walsh. Något som höjer upp stämningen, är den neo-noir-atmosfär bröderna har använt sig av. Med smart belysning, skuggor och månljus, bjuds man alltmer in i den värld av fördärv och mord, som är den i Blood Simple..

Blood Simple. är en lysande film och visar tydligt prov på bröderna Coens talang (då främst för den kallare typen av filmer), men det går dock inte att frånta att det är ett förstlingsverk. Dock är det i sin en enkelhet och i sin fulla fokusering på den främsta handlingen, som filmen blir som allra mest gripande. Istället för att åka in på sidospår och annat, som får en hårdkokt historia att svalna av, så vill de göra en film som löper hela linan ut. Det är precis det vi får också. Blood Simple. är en mycket imponerande debutfilm och visar prov på talang (faktiskt i större grad, än flera andra debutfilmer från andra regissörer). Med en hånflinande privatdetektiven med cowboyhatt på spåret, bäddar vi för bröderna Coens tidiga och första fenomenala verk, som är Blood Simple.. 4/5

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var sannerligen en nedvärderande recension. "Blood Simple" är inte bara en bra debutfilm. Det är den mest fullbordade thrillern som någonsin kommit ifrån Hollywood. Det är en av 80-talets mest avgörande och viktiga amerikanska filmer. Det är en film med alla de ingredienser som bröderna Coen skulle återkomma till igen och igen och igen, men aldrig komma i närheten av att bemästra på samma vis som de gör här.

Jag har svårt att se thrillers på grund av den här filmen. De är så skrattretande i jämförelse. Inte för att "Blood Simple" är så vansinnigt spännande; men det är ju inte heller hela anledningen till varför man gör thrillers.

Vito Gogola sa...

Vad kan man säga? Du är en sann själsfrände, du får mig utvecklandes hela tiden, när du sällan håller med om mina recensioner. ;)

Absolut. Filmen är lysande och även om jag tycker en femma är lite att ta i, är det svårt att komma på en thriller, som håller samma kvalitet som denna film. Mycket svårt, så jag förstår var du vill komma!

Är det inte på sin plats att vi får in en ny recension av mästaren Åkerman? :)

Anonym sa...

Jag känner mig inte så mycket som en mästare när det kommer till recensionsskrivande.

Dock så har jag senaste veckorna läst en kurs i filmkritik på SU. Där har jag också skrivit tre recensioner, så de skulle jag kunna lägga upp så snart jag redigerat de till slutformat.

Tycker dock inte kursen utvecklat mig märkbart. I mitt tycke är mina recensioner fortfarande lite "svajiga".

Vito Gogola sa...

Att dina recensioner är svajiga är nog något du tänker på själv, det märker nämligen inte jag av. Överhuvudtaget skrivande, som på din blogg Vad som helst funkar, är ju rätt igenom lysande. En ren fröjd. Ser fram emot recensionerna!