4 juli 2007

Äppelkriget


Originaltitel: Äppelkriget
SVERIGE 1971

Regisserad av Tage Danielsson
Skriven av Tage Danielsson och Hans Alfredsson
Skådespelare: Per Grundén, Gösta Ekman, Sture Ericson, Ingvar Ottoson, Per Waldvik, Yvonne Lombard m.fl.

När jag var yngre hade jag hört talas om Hasseåtage (Hans Alfredsson, Tage Danielsson), två komiker/satiriker som gjort bra, svensk film. Under denna period i mitt liv hade jag ännu inte hunnit se någon film av herrarna. Det enda man lyckats göra var att höra talas om dem. Det var i och med denna film som jag blev helt frälst inför Hasseåtage. Aldrig har jag älskat svenska filmskapare så pass mycket.

Filmen handlar om ett par jordnära människor som bor i det ljuva Änglamark. En vacker dag blir de dock avbrutna, då den pampige storkapitalisten Jean Volkswagner har planer på att bygga fritidsområdet "Deutschneyland", en direkt parodi på Disneyland. Änglamark-borna vill nu försöka med allt för att storstadsfolket inte ska bygga i området.

Det finns en handling, men filmen håller sig inte till den handlingen som andra filmer, vilket är väldigt bra. Ibland seglar filmen iväg i surrealistiska, näst intill hallucinogena sekvenser med ett minst sagt imponerande specialeffektsutbud. Jätteödlan och det rockmusikälskande trollet i lägenheten är båda favoriter.

Eftersom jag älskar just sådana utsvävningar bortom verkligheten, för att bilda en satir på ett väldigt komiskt stadium, så ligger den här mig främst, bland nästan alla Hasseåtagefilmer. Den Endaldige Mördaren och Picassos Äventyr är möjligen två som ligger lite längre fram (jag har inte sett Att Angöra En Brygga fast jag har den här hemma), men ändå är det här en väldigt omtyckt rulle från min sida.

Om du känner för att skippa de klichéspäckade komedierna eller de tradiga actionfilmerna för en stund, koppla av med en Hasseåtagefilm. Den har så mycket mer att bjuda på; surrealism, sjuk humor, galenskap, satir och karikerade karaktärer. Det här är en gryta som bara kockar som Hasseåtage kan koka på rätt sätt.

····

Inga kommentarer: