8 augusti 2007

The Little Shop of Horrors (1960)


Originaltitel: Little Shop of Horrors
USA / SVART-VIT / 70 min

Regisserad av Roger Corman
Skriven av Charles B Griffith
Skådespelare: Jonathan Haze, Jackie Joseph, Mel Welles, Dick Miller, Myrtle Vail, Tammy Windsor m.fl.

JAG OCH MIN BROR HADE KÖPT denna film för länge sedan. Vi hade köpt den färgade version. Den svart-vita fanns också på DVD:n fast vi bestämde oss för att se den colorerade versionen och det är således den jag sett och nu ska recensera.

Introt var lungt och fint. Plötsligt efter cirka tre minuter kommer Seymour (Jonathan Haze) upp på skärmen som den klumpiga huvudrollen. Han råkar välta någonting. Plötsligt, känns det som om detta kommer bli en slapstickfilm. Men då hade jag fel, detta är en härlig svart komedi signerat Roger Corman som även påstår att det var han som skapade den svarta komedin.

FILMEN HAR SMÅ ROLIGA KARAKTÄRER som till exempel Gravis Mushnik (Mel Welles) eller Burson Fouch (Dick Miller) som äter blommor. Jag gillar också hur löjligt roligt det blir. Saker som du inte trott händer. Efter sett filmen ett tag ser man helt plötsligt Jack Nicholson som en man som arbetar på en begravningsbyrå. Jag berättar inte mer.

Filmen handlar om en klumpig och naiv man vid namnet Seymour Krelboin som jobbar som florist på en blomsteraffär. En dag blir Seymour Krelboin avskedad av sin sturske chef, Gravis Mushnik. Seymour får plötsligt en chans att behålla sitt jobb då han berättar att han har skapat en unik och udda växt. Gravis vill se på blomman, ifall han blir imponerad får han behålla sitt jobb. Imponerad blir Gravis men blomman tycks se lite vissen ut. Seymour får sedan reda på att vad blomman behöver är kött. Människokött.

DENNA KULTFILM HAR VÄLDIGT KUL KURIOSA. Roger Corman höll på med en film kallad A Bucket of Blood då han fick ett samtal av en av hans kollegor att de skulle kasta kulisserna till filmen. Plötsligt stoppade Corman honom för kung och fosterland. Han kunde ju pressa in en till film med dessa kulisser. Med ett skrivet manus av Charles B Griffith var de redo att köra. Resultatet blev en två dagar lång inspelning på filmen Little Shop of Horrors. Låt mig säga att mer B-filmskul kan man inte ha!

····

1 kommentar:

Anonym sa...

oj, den är skitbra, en favorit