6 augusti 2007

Instängd (2005)


Originaltitel: The Descent
STORBRITTANIEN / FÄRG / 99 min

Regisserad av Neil Marshall
Skriven av Neil Marshall
Skådespelare: Shauna Macdonald, Natalie Jackson Mendoza, Alex Reid, Saskia Mulder, MyAnna Buring, Nora-Jane Noone m.fl.

JAHA, DÅ VAR DET DAGS FÖR EN NY RECENSION FRÅN MIG. Denna gång var det dags att ta sig an skräckfilmen The Descent eller som den så onödigt heter på svenska: Instängd.

Jag ska väl direkt säga att jag inte brukar vara något större fan av skräckfilm om man bortser från mästerverken i Alien-serien och filmen Hajen. Detta verkade dock lovande och kändes som detta skulle kunna passa mig. Sen är det ju inte fel att lovorden haglat över filmen och flera kritiker har menat att filmen är den bästa skräckfilm som producerats på år. Regissören Neil Marshall har också gjort sig ett namn i och med filmen Dog Soldiers från 2002.

HANDLINGEN I FILMEN ÄR GANSKA SIMPEL. Efter en tragisk olycka har sex tjejer återförenats för att försöka glömma och samtidigt ha lite kul. En grottexpedition måste väl ändå vara det perfekta sättet? Kanske inte… Grottan rasar samman och problemen hopar sig. Det är inte bara det att massvis av blodtörstiga monster lurar i skuggorna. Både nya och gamla hemligheter börjar bubbla upp till ytan och snart vet man inte längre vem man kan lite på.

Filmen är väldigt mörk och detta är inte alltid till en fördel. Under vissa tillfällen (mest under striderna) ser man knappt någonting både på grund av mörkret och även kameraarbetet som byter vinklar var och varannan sekund. Visst, där har vi lite av tjusningen i filmen. Det blir mer klaustrofobiskt när man inte ser och man måste ändå säga att klippningen är väldigt snyggt gjord. Men det negativa överväger och för den ouppmärksamme blir det mycket svårt att följa med. Sen ska man nog undvika filmen ifall man är lite äckelmagad av sig. Det förekommer en hel del blod och gore.

TROTS DENNA KRITIK JAG ÄNDÅ HAR GETT NU finner jag filmen ganska kul och intressant att kolla på. Man behöver inte tänka så mycket utan det är mer en så kallad ”popcornrulle”. Det är en sämre version av Alien med influenser av filmer som Saw. Ändå finner jag inte filmen något vidare skrämmande. De flesta scenerna bygger på att man ska hoppa till och det är inte så mycket utdragna skräckscener a lá Hitchcock. Förstår inte riktigt hypen om att filmen ska vara så fasligt otäck. Att jag inte tycker filmen är speciellt hemsk passar mig dock utmärkt eftersom jag oftast inte gillar att sitta på helspänn under en hel film. Men ni kanske inte ska lyssna på mig i det här fallet. Tydligen tycker de flesta att filmen faktiskt är skrämmande så om ni ska se en film med polarna så är den här att rekommendera.

Skådespelarna funkar utmärkt och det är intressant att för en gångs skull slippa en massa macho män och istället få följa en grupp av medelålders kvinnor. En annan positiv sak med filmen är de vackra miljöerna. Monstren som påminner starkt om figuren Gollum i Sagan om ringen - Härskarringen och influensen till grottmänniskor är tämligen stor. Slutet är ganska intressant där man kan tolka det lite som man vill vilket jag gillar.

Trots alla småmissar i filmen har Neil Marshall än en gång lyckats fängsla filmpubliken. Om ni gillar filmer som The Thing och Alien så tycker jag ni ska kolla in Instängd. Ni lär inte bli besvikna.

···½

1 kommentar:

Anonym sa...

En kanonfilm!