30 januari 2008

No Country for Old Men (2007)

Originaltitel: No Country for Old Men
USA / FÄRG / 122 min

Regisserad av
Ethan Coen, Joel Coen
Skriven av Ethan Coen, Joel Coen, Cormac McCarthy (roman)
Skådespelare: Tommy Lee Jones, Javier Bardem, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly MacDonald, Garret Dillahunt m.fl.

JAG MÅSTE nog erkänna att bröderna Coen nog är de jämnaste filmregissörerna som är aktiva idag. Vissa regissörer har lyckats göra en toppenfilm, och sedan flera bottenapp som han nog vill stryka från sin meritlista. Men med Coens är det lite annorlunda. Alla filmer de har gjort, som jag sett, har varit åtminstone "bra". Därför känns det väldigt glädjande att deras nya film, No Country for Old Men, har blivit belönad med åtta stycken Oscars-nomineringar, dock är det fortfarande ovisst om hur många av priserna som de faktiskt vinner. Ingen film av Coens har faktiskt fått mottaga så många nomineringar, men det känns inte särskilt konstigt, då deras nya film är deras bästa hittils.

En jägare (Josh Brolin) hittar ett lik och en väska innehållande två miljoner dollar, och detta startar igång en jakt efter honom, av en smått psykopatisk, men Oscars-nominerad, mördare (Javier Bardem). Historien är egentligen inte någonting extraordinärt, men i bröderna Coens händer förvandlas historien in till ett magnifikt och mästerligt manus som är bland det bästa som skrivs nu för tiden. Även den ene broderns regi, Joel Coens, är nästan lika bra, och skådespelarnas karaktärer känns så pass genuina trovärdigt spelade att man nästan får rysningar när man ser på filmen. För mig gick det ganska snart upp att det här var en film av absolut internationell klass, som förtjänar alla priser den kan få på den kommande Oscars-galan. I filmen ryms även ett ganska snyggt foto och mäktigt ljud som förhöjer en filmupplevelse som redan heter duga.

NÄR JAG SÅG Fargo (1996) så trodde jag verkligen att det var det bästa som bröderna Coen kunde göra, men nu har jag helt blivit överraskad av bröderna, som har gjort årets bästa film, tveklöst. Den är visserligen inte någon av de bästa filmerna någonsin, men ändå är det en pulshöjande story som dessutom innehåller lite svart humor. Lägg också till de redan nämnda skådespelarna som förtjänar mycket beröm och du har en oerhört bra film. Att finna någonting objektivt negativt med filmen är väldigt svårt, och någonting som jag inte tänker ge mig in på, för jag vill inte riktigt tänka så detaljerat och förstöra mina intryck, utan jag konstaterar bara att det här är en mycket bra film, som speciellt passar för de som gillar Coens tidigare filmer. Likt Fargo innehåller den mord och spänning och samtidigt lite komiska inslag, och en inbördes jämföran är svår att göra, även om jag, som sagt, medger att No Country for Old Men är deras bästa film, till och med aningen bättre än fantastiska Fargo.

····½

1 kommentar:

Vito Gogola sa...

Vill se! Vill se! Vill se! Vill se! Vill se! Vill se! Vill se! Vill se! Vill se! Vill se!