25 juni 2009

Macken - Roy's & Roger's bilservice (1990)

Originaltitel: Macken - Roy's & Roger's bilservice
SVERIGE / FÄRG / 92 min

Regisserad av Claes Eriksson
Skriven av Claes Eriksson (skribent)
Medverkande: Anders Eriksson, Jan Rippe, Kerstin Granlund, Claes Eriksson, Per Fritzell, Peter Rangmar m.fl.

SVENSK KOMEDI är något jag började uppskatta i och med Hasseåtages komedier. Då jag först såg deras filmer var det svårt att förstå att något skulle kunna toppa deras humor. Det var sjukt och surrealistiskt, men så urtypiskt svenskt att resultatet bara kunde bli toppen. När jag då för första gången ser Galenskaparna och After Shaves film Macken - Roy's & Roger's bilservice hoppas jag på något i stil med Hasseåtage, speciellt som Hasse är med i den filmen. Riktigt så bra är det dock inte.

Filmen handlar om bröderna Roy och Roger som fördriver tiden genom att sköta sin mack. De jobbar lite när de vill och hjälper de förbipasserande trafikanterna med diverse problem. När en man i vit Opel kommer förbi skakas tillvaron om. Roy och Roger upptäcker att deras sedan länge försvunna pappa kan vara chef till mannen i den vita Opeln och bestämmer sig för att åka till honom och be om de pengar de skulle ha fått som bidrag. Det visar sig då bli en väldans massa fel på vägen givetvis, i äkta buskismanér.

För att få ut det mesta av nöjet ur den här filmen tror jag att man måste ha hängt med från start, det vill säga då TV-serien började. Kärleken för deras skumma uttal och finurliga bondhumor måste sitta i ryggmärgen. Deras humor är något man måste förstå, i ungefär samma anda som Monty Python. Vissa gapgarvar, medan andra inte fattar hur någon någonsin skulle kunna lämna tillbaka en död papegoja. Glimtarna från skämt från bondvischan lyser igenom hela filmen och om man inte riktigt förstår sig på den, kan filmen bli en lång och utdragen sak. Jag kan tyvärr inte säga att filmen helt fungerade ihop med mig. Lite irriterad blev jag över bland annat Roys uttal eller andra anekdoter som för beundrare till serien anses som guldklimparna i serien. Själva humorn är dock inte min stil och blir kanske lite väl buskis, då den börjar florera i klumpigheter och klantigheter.

Ett rejält plus i filmen är den sköna stämningen. Jag, om någon, älskar landet och tycker det är skönt när filmer söker sig till trevligare trakter än metropoler i svenska filmer. Hasse Alfredsson briljerar den korta stund han är med och filmen har sina stunder, som de fina musikaliska scenerna. Musik är verkligen i högform.

Macken - Roy's & Roger's bilservice är tyvärr ingen vinnare på komedifronten för mig. Det finns roliga sekvenser och sköna karaktärer, men det väger inte upp all "pajashumor" som inte riktigt fungerar för mig, hela tiden. Dock ska det understrykas att filmen inte är dålig. Den är utan tvekan sevärd, då det är två av Sveriges största komedigrupper som står för den. Det finns scener, som till exempel scenen där flera barn (med samma utseende som Roger) börjar sjunga. Då kan jag bli riktigt glad över att vara svensk, när en sådan scen spelas, även om den kanske inte är så oerhört remarkabel i sig. Filmen är mysig och skön buskiskomedi med dialektal melodi, precis som det är på landet, den kanske skönaste platsen att vara på under dessa tider.

MM½


Inga kommentarer: