20 mars 2010

6:e dagen (2000)

Originaltitel: The 6th Day
USA/FÄRG/123 min

Regisserad av Roger Spottiswoode
Skriven av Cormac Wibberley och Marianne Wibberley
Medverkande: Arnold Schwarzenegger, Michael Rapaport, Tony Goldwyn, Michael Rooker, Sarah Wynter, Wendy Crewson m.fl.

NOG FÖR ATT JAG HADE EN REJÄL Arnold Schwarzenegger-tid, då jag såg nästan allt han gjorde, men jag tror att på den tiden hade man nog inte en helt rättvis bild av hans filmer. Man tyckte Arnold var ball, så man gillade allt han gjorde, trots att filmerna kanske var något banala eller av dussinfilmstyp. Det var liksom känslan som gjorde filmen.

6:e dagen (2000) är en film om en Adam (Arnold Schwarzenegger) som lever i en typisk framtidsstad. Hans hus och samhälle är omgärdat av maskiner som talar och betjänar medborgarna och en utökad kloning av djur (då människokloning är olagligt). Han har en familj han älskar och allt är frid och fröjd, tills han på sin födelsedag upptäcker, när han nyss kommit hem, att någon/något, ser precis likadant ut som honom och är inne i hans hus och firar sin egen födelsedag, tillsammans med alla hans egna nära och kära. Han undrar givetvis vad det är som pågår och varför han ser sig själv inne i huset, innan han möts av ett gäng utsända att tysta ner Adam. Adam har blivit klonad, något som ingen bör veta om...

Filmen bygger onekligen på ett unikt och spännande manus, något som fångade mig för 10 år sedan. Arnold är lika charmig som vanligt, men jag ser ingen riktigt underbar skådespelarprestation från varken Arnold eller någon annan, även om agerandet såklart håller måttet. Filmens verkliga fördel är just handlingen. I en, i alla fall då denna gjordes, präglades av just kloning av får och så vidare, så var det givet att en berättelse som denna skulle etsa sig fast i tittarnas huvud.

Vad är det då som är dåligt med filmen? Den är på tok för lång. Jag brukar inte döma en film efter längd, men konceptet håller inte i två timmar. Trots oneklig spänning, blir det lite för mycket. Handlingen är genomarbetad, men eftersom filmen håller sig inom stämpeln "typisk actionrulle", blir det svårt att försöka fokusera sig på denna klonsaga, oavsett hur intressant handling är.

Det är en bra actionrulle. Det ska jag inte säga emot. Arnold kan leverera, likaså de andra, så nog blir det ett stycke bra action. Dock kan jag säga att när du väl satt på filmen så blir det liksom inte mycket mer kvar av kvällen efteråt. Filmen är ganska intensiv och även fast den enda fysiska aktiviteten man gör samtidigt är att sträcka sig för lite mer godis eller läsk, så blir man trött efter filmen. Bered dig, helt enkelt, på en okej actionfilm med Arnold, kloner och explosioner, för mer kan man egentligen inte kräva av lite hederlig action. 2½/5

Inga kommentarer: