9 november 2008

Into the Wild (2007)

Originaltitel: Into the Wild
USA / FÄRG / 148 min

Regisserad av Sean Penn
Skriven av Sean Penn och Jon Krakauer
Skådespelare: Emile Hirsch, Marcia Gay Harden, William Hurt, Jena Malone, Brian H. Dierker, Catherine Keener, Vince Vaughn, Kristen Stewart m.fl.

AV NÅGON ANLEDNING råkar filmer som behandlar personlighetssökande och människor som flyr från sin händelselösa vardag vara en av mina favorit subgenrer, om det nu är rätta benämningen på det. Five Easy Pieces (1970) och American Beauty (1999) är två filmer som behandlar något av de båda ämnena. När en vikarielärare som jag känner väldigt väl tipsar mig om en relativt ny, men rätt okänd film vid namn Into the Wild var det givet vilken film jag ville se på. Handlingen föll mig direkt i smaken.

Filmen handlar om Chris McCandless, en ung man som tröttnat på livet som rikemansbarnet med ett par föräldrar som jämt och ständigt bråkar. Han vill något mer. Han känner en viss otillräcklighet, en besvikelse, över sitt liv. Han reflekterar tillbaka på det och undrar om det enda livet går ut på är att utbilda sig, få ett jobb och en familj. Eller kanske finns det något mer? Kanske finns det ett svar på lyckan? Som de flesta personer i Chris ålder genomgår han en period då han vill ut och se världen. Chris bestämmer sig för att totalt bryta sig ur, vad han tycker, är den meningslösa vardagen, ut i vildmarken, utan pengar och med ett gevär, och testa på sig själv - och finna svaret på frågan inom han själv. Att filmen är baserad på en verklig historia ger filmen ännu mer tyngd och bakgrund. Givetvis är det här en speciell film och handlingen faller inte alla i smaken, men vad som sedan väntar från första bildrutan är nog något av de bästa filmerna från 2007, utan tvekan.

Den verklige mannen, Chris "Alexander Supertramp" McCandless.

Chris, som även går under namnet Alexander Supertramp i filmen, porträtteras av Emile Hirsch, en skådespelare jag imponerats av tidigare, i mindre imponerande titlar som The Girl Next Door (2004) och Alpha Dog (2006). Alpha Dog var dock en bra film, viktigt att påpeka. Hirsch får här chansen att bära upp en bättre och betydligt tyngre film på sina axlar, något som han klarar galant. En skådespelare kan verka bra när man ser denne i en dussinroll, men när det väl kommer till kritan, då de får huvudrollen i en film, så visas oftast den äkta kvaliteten på skådespelet. I detta fall känner jag att det inte brister. Hirsch är fullkomligt utmärkt. Andra skådespelare, såsom Kristen Stewart, Catherine Keener och Hal Holbrook är även de superba i deras prestationer. Filmen har utan tvekan en väldigt välvald rollista, där missarna inte alls framträder någonstans.

En film som den här kan man reflektera över hur mycket som helst. Varför valde McCandless livet ute i vildmarken, när han kunde välja till ett mycket rikare och bekvämare liv i storstaden? Kamperna är många i filmen och analytiker har anklagat McCandless våghalsiga vandring ut i den livsfarliga Alaska-vildmarken för dumdristigt och inte på något sätt modigt. McCandless är i sig en väldigt fascinerande karaktär. Filmens vackra bilder och magnifika skådespel tillsammans med det tillvarofrågeställande, närmast existensiella, temat på filmen gör att Into the Wild blir en underbar filmupplevelse om en man, ett land och en fråga. En fråga vi kanske alla ställt oss själva någon gång.




5 kommentarer:

Anonym sa...

Förtjänar högsta betyg.

Axel Eklund sa...

Håller inte riktigt med. Visst, en ovanligt bra film, men jag fick inte riktigt någon "omvälvande upplevelse", för att uttrycka det så, precis.

Vito Gogola sa...

Filip, det här är min hämnd för att du inte sätter högsta betyg på "O Lucky Man!" Right back at ya!

Anonym sa...

Jag hade faktiskt nationellt prov i engelska idag, och uppgiften var bl.a. att skriva om en film som vi tyckte väldigt mycket om och som hade påverkat oss. Jag skrev om "O Lucky Man!"

Vito Gogola sa...

Jag förlåter dig. Men det är knappt. Det är knappt.