10 oktober 2008

American Psycho (2000)

Originaltitel: American Psycho
USA / KANADA / FÄRG / 101 min

Regisserad av Mary Harron
Skriven av Breat Easton Ellis, Mary Harron
Skådespelare: Christian Bale, Justin Theroux, Josh Lucas, Bill Sage, Chloë Sevigny, Reese Witherspoon, Jared Leto, Willem Dafoe m.fl.

CHRISTIAN BALE är en otroligt bra skådespelare. Jag har tidigare tyckt att han är en bra, klart godkänd skådespelare som medverkat i intressanta och sevärda filmer, men efter American Psycho måste jag ändra min åsikt radikalt. Christian Bale är en fullständigt fenomenal skådespelare, och huvudrollsgestaltningen utav Patrick Bateman i just den här filmen hör till det mest imponerande jag sett bland filmer som kommit de senaste årtiondena.

Men jag börjar med att gå tillbaka till själva filmen, vem är Patricke Bateman? Själv beskriver han sig med orden: I have all the characteristics of a human being: blood, flesh, skin, hair; but not a single, clear, identifiable emotion, except for greed and disgust. Something horrible is happening inside of me and I don't know why. My nightly bloodlust has overflown into my days. I feel lethal, on the verge of frenzy. I think my mask of sanity is about to slip. Ja, själva titeln avslöjar väl egentligen vad det är för typ av människa vi har att göra med i filmen. Patrick Bateman är på ytan en tämligen ordinär yuppie, ung och framgångsrik med ett jobb på Wall Street, med tillhörande exklusiv mat- och klädsmak. Han innehar dock en aning mer mordisk sida, som uppenbarar sig flertalet gånger i filmen.

FÖR DET FÖRSTA måste jag påpeka att det är ett väldigt intressant tema som filmen visar, angående den mänskliga moral som Bateman har (eller inte har). Hela filmen genomsyras av den ytliga konsumtionen och de negativa påföljderna av kapitalism, och författaren har gjort Bateman till en symbol för den ”mörka sidan” av de unga män med ekonomiutbildningar som nästintill skapade en hel kultur under 80-talet. Visserligen dras det till en viss överdrift, men var annars skulle filmens underhållningsvärde vara?

En sak som ni bör notera när ni ser filmen är att man aldrig får se Patrick Bateman, eller någon av hans kollegor för den saken, utföra någon form av arbete. Flera gånger i filmen sitter han på sitt rymliga och välinredda kontor, men arbetar aldrig, utan lyssnar på musik eller tittar lite på tv. Är det också någon form av symbolism som författaren har försökt pressa in?

Jag ska försöka att återkomma till Christian Bale, som enligt mig är oumbärlig i den här filmen. Utan hans insats hade filmen med lätthet kunnat halka in som någon B-thriller utan att lyckas leverera den lite subtila kritiken och sensmoralen. Enligt rykten var Leonardo DiCaprio först tänkt i rollen (hemska tanke) men lyckligtvis föll valet på Bale, som tveklöst gör sitt livs insats i filmväg. Men Bale är inte, trots att jag kanske har gett sken av det, det enda sevärda i filmen. American Psycho har överlag fina skådespelarprestationer, och såväl manus som regi är berömvärt, och jag måste även passa på att lovorda musiken i filmen, som har lite av en central roll i och med Batemans musikaliska intresse, vilket ni knappast kommer att missa…

AMERICAN PSYCHO må inte vara en av de bästa och mest välgjorda filmerna någonsin, men för mig är det något av en personlig favorit, och något betyg under det jag ger vore nästan skamligt. Att inte se den här filmen vore att missa någonting alldeles extra, och definitivt annorlunda, och den tillhör toppskiktet bland filmer från 2000-talet. Egentligen enbart ros från mitt håll.

····

Inga kommentarer: