7 december 2007

Watching the Detectives (2007)

Originaltitel: Watching the Detectives
USA / FÄRG / 91 min

Regisserad av
Paul Soter
Skriven av Paul Soter
Skådespelare: Cillian Murphy, Lucy Liu, Josh Gad, Matthew Backer, Connor Fux, Dennis Gubbins m.fl.

KOMEDI ÄR en av dem genrerna där den personliga smaken oftast spelar störst roll. Vissa tycker att filmer som Scary Movie (2000) och Epic Movie (2007) är "roliga", medan andra tycker romantiska dramakomedier är roliga. Jag själv är långt ifrån ett fan av Scary Movie, och romantiska komedier är inte några av mina favoriter. Min personliga smak bland komedier varierar kraftigt, jag gillar såväl underbara Forrest Gump (1994), som Billy Wilders I hetaste laget (1959) och Kubricks Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben (1964), och mina förväntningar på Watching the Detectives (2007) låg på en lagom nivå, jag trodde inte den skulle bli en kanonfilm men inte heller i samma kassa kvalité som till exempel Scary Movie. Vad är det då som gör en bra komedi? Det är svårt att svara på, men jag tror ändå att Watching the Detectives har ganska mycket av det som krävs för att bli en lyckad komedi.

Neil (Cillian Murphy) är en arketypisk filmnörd som äger och jobbar i en liten videobutik, Gumshoe Video, och är hyfsat nöjd med sitt liv, men en dag träffar han Violet (Lucy Liu), en snäll men lite knasig kvinna. Resten av filmen handlar egentligen om deras relation och händelser som innefattar dem, och lite oväntade svängningar i storyn som både är roliga och skickligt genomförda. Lucy Liu, som jag snarast associerar till Charlie's änglar (2000), visar faktiskt att hon kan lite mer än vad hon visar i Charlie's änglar, men det är inte hon, trots sin säregna karaktär, som är filmens behållning. Filmens biroller, för det mesta Neils vänner, är det som lyfter upp filmen ytterligare en nivå. Mest beröm borde ändå Paul Soter få, som både har skrivit det här roliga manuset och regisserat skådespelarna på ett väldigt imponerande sätt. Till exempel finns en alldeles dråplig scen i början när Neil och Violet springer in i en stor videobutik, och byter fodral på massor av filmerna, och sedan rusar iväg när polisen anländer. Det känns svårt att hålla sig ifrån att berätta fler helt genialiskt komiska scener, men jag föreslår egentligen att ni går och ser filmen istället, och för uppleva allt det roliga, för filmen är verkligen rakt igenom rolig. Det kommer egentligen inga tråkiga svackor där det verkar som författaren har fått en irriterande skrivkramp, utan hela historien känns välarbetad och och välstrukturerad och tillsammans med härliga biroller blir det en hel del skratt!

DET ÄR SVÅRT att säga att någonting är dåligt eller oproffsigt genomfört, även om man kan klaga på vissa skådespelare eller någon dialogbit. Det som egentligen gör att filmen inte kan nå ett riktigt högt betyg är att efter man sett filmen så har man fortfarande kvar den fördömande känslan att filmen egentligen bara är en ganska simpel komedi, i saknad av något djup eller någonting originellt. Men alla filmer måste inte vara helt revolutionerande eller djupsinniga, ofta räcker det bara med en väldigt rolig film.

···½


1 kommentar:

Vito Gogola sa...

Vill helt klart se den här filmen! Jag som rådiggar romantiska komedier kommer säkert uppskatta den här!