2 mars 2008

Hard Candy (2005)

Originaltitel: Hard Candy
USA / FÄRG / 104 min

Regisserad av: David Slade
Skriven av: Brian Nelson
Skådespelare: Ellen Page, Patrick Wilson, Sandra Oh, Odessa Rae och Gilbert John

JAG HAR SETT DEN HÄR FILMEN ett antal gånger och den är lika bra varje gång. Jag antar att det är vissa filmer som är så, helt enkelt. Jag hade gått och läst på den här filmen minst fyra gånger i videobutiken innan jag hyrde den, och det var värt det.

Filmen handlar om Hayley Stark, en mogen tonåring som chattar med en 32-årig fotograf på internet, Jeff Kohlver. Hayley misstänker att Jeff är pedofil och bestämmer möte med Jeff på ett café. Där pratar dom, och Hayley får skjuts hem till Jeff där dom blandar "screwdrivers" och snackar om hans tavlor. Hayley vill bli fotad, så hon springer ut i vardagsrummet och sätter på musik medan Jeff hämtar sin kamera.

"Do me out here."
"I shoot everyone in my studio"
"Oh, come on! But im not anyone, am I?"

I nästa ögonblick svimmar Jeff. När han vaknar upp sitter han fastbunden i en stol och Hayley står framför honom. Hayley letar igenom hela huset efter ledtrådar som skulle bevisa honom till pedofil men hittar inget. Till slut hittar hon ett kassaskåp i en skulptur han har på golvet.

Efter lång brottning, fastbunden i en stol tar sig Jeff loss, men det funkar inte speciellt bra. Så fort han vet av det ligger han fastbunden i ett bord utan byxor med en påse is över skrevet. Den mogna tonåringen säger att kastrering är det enklaste kirurgiska ingreppet. Hayley ska kastrera honom. Resten får ni se själva, jag tänker inte spoila hela filmen för er.

TILL BETYGSÄTTNINGEN. Jag vet exakt vad jag ska ge den här för betyg. Och det gör jag för att den är s gripande. Man känner verkligen hur personerna tänker och känner. Det är en väldigt känslomässig film, för att lägga det annorlunda. Skådespeleriet är skickligt och väl uttänkt. Trots att Ellen Page är ung så gör hon det bra. Slutet är mycket oväntat, men inte dåligt för det. Men jag ger filmen en 3,5/5 för att ibland kan det bli lite för mycket.

···½

1 kommentar:

Anonym sa...

ruskigt bra film!! Uäck va läskigt när hon... ja du vet.