1 maj 2007

The Kid Stays in the Picture

Originaltitel: The Kid Stays in the Picture
USA 2002

Regisserad av Nanette Burstein och Brett Morgen
Skriven av Robert Evans och Brett Morgen
Skådespelare: Robert Evans, Eddie Albert, William Castle, Francis Ford Coppola, Catherine Deneuve m.fl.

Först ska jag bara säga att omslaget till den här filmen är skitcoolt. Så, då var det sagt...

Bara för att ni ska ha det klart för er, så är det här en dokumentärfilm om Robert Evans liv, producenten bakom storfilmer som Love Story och Chinatown, för att nämna två. Vi får följa han från start till slut i ett rätt fartfyllt tempo, med snygga bildredigeringar och bilder, överhuvudtaget. Berättarrösten är Robert Evans själv, som läser från hans egna biografi, vilket ger ett mer personligt och levande perspektiv på det hela.

Eftersom det här är en dokumentär utan en riktigt "filmhandling" (istälet handlar den om den gripande sanningen som oftast överträffar dikten) så kan jag inte säga vilka som gör en gripande skådespelarprestation, eftersom det mest är arkivmaterial och bilder och att det dessutom är en dokumentär, där inget är fiktivt. Däremot kan jag säga att Robert Evans snack är ytterst coolt och man märker klart och tydligt att han har talets gåva, då han flera gånger behövde satsa sin roll inom filmbranschen hela tiden för att få folk på sin sida.

Ja, mer ska jag nog inte säga. En fullkomligt informativ dokumentär om en, för mig, rätt okänd producent med en, för mig, hel del riktigt kända filmer.

···

Inga kommentarer: