16 februari 2011

The Invention of Lying (2009)

Originaltitel: The Invention of Lying
USA/Färg/100 min

Regisserad av Ricky Gervais och Matthew Robinson
Skriven av Ricky Gervais och Matthew Robinson
Medverkande: Ricky Gervais, Jennifer Garner, Jonah Hill, Louis C.K., Jeffrey Tambor, Fionnula Flanagan m.fl.

RICKY GERVAIS KOMMER ALLTID VARA ETT GENI för mig, efter The Office. Oavsett om han skulle göra blunders i privatlivet eller en halvbra komedi nu på senare tid, kommer han alltid att vara hjärnan bakom en av världens bästa TV-serier. Att han lyckades blanda sådan komik, med sådan verklighetsanknytning och helt enkelt göra det så oerhört bra, det är något som jag faktiskt sällan skådat.

The Invention of Lying (2009) är Gervais senaste grej, tillsammans med Matthew Robinson (ett helt okänt namn, det enda han gjort är denna film). De som hade förväntat sig en vanlig komedi kan glömma det direkt; The Invention of Lying är nämligen något helt annat. Filmen porträtterar en värld där alla är helt uppriktiga mot varandra. Ingen ljuger och folk är ofta ohövliga mot varandra, eftersom de aldrig ljuger och ej heller väljer att inte nämna vad de inte tycker om hos varandra. Mark Bellison (Gervais) lever ett tråkigt liv. En tjej han är intresserad i är inte intresserad i honom, han har nyss fått sparken och han lever ett tråkigt liv. Plötsligt, en dag, så upptäcker han något: lögnen. Han "uppfinner" konsten att ljuga, något som är helt främmande för alla andra. Genast börjar Mark ta sig fram i sin vardag och njuta mer av livet, genom att faktiskt vara den enda som vet hur man ljuger.

Genast märker man att detta inte är en vanlig film. Filmen har satiriska element och det märks att Gervais vision inte var att bara göra en komedi; han ville berätta något med den. Gervais, som själv är ateist, för här paralleller med (tror jag) religionens skapelse, i och med att han själv skapar en religion i filmen, mestadels för att trösta människor. Han refererar till det genetiska samspelet, valet av partner baserat på goda gener och diskrimineringen av "genetiskt sett dåligt utrustade" människor. Mark är kort, tjock och trubbnäst (något som flitigt nämns som en stor brist i en människa) och tjejen han är intresserad i, Anna (Garner), har goda gener, men vill hitta en man med lika bra gener som henne. Vad jag dock lägger märke till är att gener bara kopplas till yttre olikheter och ej till personlighet. Borde inte en person också vilja ha goda gener för sina barns personligheter, istället för att välja en förvisso snygg men fullkomligt otrevlig make, såsom Brad (Rob Lowe), som Anna börjar intressera sig i.

Det är svårt att riktigt veta vad Gervais vill ha sagt med den här filmen. Handlingen har verkligt intressanta delar, men den är utformad som en vanlig amerikansk komedi, vilket gör att man undrar om Gervais ändå hade så storslagna idéer med denna film eller om det mest skulle vara som en rolig twist att ha en allmänt annorlunda handling. Det är nämligen inte lätt att sätta sig in i en värld där man inte kan ljuga och vad då kontexten skulle vara med att vara den enda som kan ljuga. Vad ska det betyda? Kanske vill Gervais få oss att fundera, kanske finns det inget budskap och jag bara överanalyserar eller så finns det nån slags tanke i en annan ganska lättsam, udda komedi. Jag har svårt att sätta fingret på det. Filmen bjuder dock på en hel del roliga scener (såsom de med Louis C.K.), men om en film ska vara en satir, vill jag gärna veta att det är en satir. Just nu känns det som filmen gått halvvägs mot flera genrer och det gör det svårt att veta om det finns något att ta från filmen eller om det helt enkelt bara är till för att underhålla. The Invention of Lying är en intressant film, men i sitt utformande vet jag inte riktigt vart jag ska ställa mig. Jag förväntar mig verkligen inte att Gervais ska göra något som är bättre än The Office (det skulle nästan vara fysiskt omöjligt), men jag förväntar att det ska vara bra. Därför vet jag att Gervais ändå hade en väldigt god idé med filmen. Handlingen och tematiken är intressant, men med ett ganska tråkigt upplägg tror jag tyvärr filmen löper risk att förfalla och glömmas bort i DVD-hyllorna. Dock ska inte glömmas att Gervais fortfarande är Gervais, ett geni till komiker, och han här gjort ytterligare en film. Ett genis verk måste vara något. Om inte nödvändigtvis jättebra, så alltid något. 2½/5

Inga kommentarer: