9 november 2007

Inland Empire (2006)

Originaltitel: Inland Empire
USA / FRANKRIKE / POLEN / SVART-VIT / FÄRG / 180 min

Regisserad av David Lynch
Skriven av David Lynch
Skådespelare: Laura Dern, Justin Theroux, Peter J. Lucas, Karolina Gruszka, Jeremy Irons, Jan Hencz m.fl.

LYNCH-FEELING. Sen jag för första gången fick höra tala om David Lynch och hans så kallade fantastiska filmer har det alltid varit Lynch-feelingen som jag suktat efter. Jag visste inte riktigt vad det var men jag misstänkte att det fanns någonting som skulle kunna benämnas så i filmerna. Vad jag hade hört var det någonting mörkt, surrealistiskt och spännande. Sen till slut såg jag min första film av David Lynch - pinsamt långt efter den där gången jag först hörde talas om honom - och det var varken Elefantmannen (1980) eller Blue Velvet (1986) som jag fick beskåda. Nej, för efter tre års jobb så var Lynch aktuell med en ny film. Inland Empire (2007), som för tillfället går på somliga biografer, blev filmen som stiftade bekantskap mellan mig och den sanna Lynch-feelingen. Jag vet fortfarande inte hur de andra filmerna är, men den här filmen svarade emot det mesta jag hört.

Det går inte många minuter förrän jag vet att den här filmen är en mardröm. En tät, fruktansvärd mardröm med en kvinna i centrum. Kvinnan heter Nikki Grace och spelas av Laura Dern. Hon är en gåtfull kvinna och det känns som om desto mer vi veta om henne, desto mindre vet vi om vem hon egentligen är. Skådespelerska är hon i varje fall och hon har precis fått en roll i Kingsley Stewart (Jeremy Irons) romantiska film där hon och hennes motspelare Devon Berk (Justin Theroux) spelar huvudrollerna. Men så visar det sig att filmens manus från början är en gammal folksaga som har sitt ursprung i zigenartrakter och dessutom är förbannad. Men inte nog med det, vid ett tidigare försök att spela in filmen så avled de två huvudrollsinnehavarna. Kan det verkligen finnas en förbannelse i manuset? Ja, fortsättningen kan ni säkerligen lista ut. Men är det verkligen ett mord som vi tittare får bevittna under denna tre timmar långa färden i ett Lynchfärgat landskap? En mardröm kanske är vad vi borde kalla det. Men det värsta är, att Inland Empire, är ingen dröm.

Men så lättar det till och då och då bryts spänningen. I flykt från verkligheten lär Grace känna ett gäng prostituerade kvinnor som glädjas, skrattar och dansar till uppiggande musik. Men så lätt har hon det sällan och oftast är det ett rent oförklarigt mörker som faller över henne. Det är inga tragiska händelser, det är inga seriemördare, men det är en rädsla som helt makalöst förklaras i bild genom kamera, ljus och en Laura Dern i en huvudroll som upplyst i nakna närbilder visar frukta så som bara Dern kan vissa den. Att Dern inte visste vad det var för film hon skulle vara med i när inspelningarna började - utan litade på hennes gamla regisörkompis - syns nästan, men det gör knappast hennes insats sämre utan snarare bättre. De flesta scenerna är mest stämningsfulla, men några är skrämmande. En favoritscen visar de hemlösa människorna som ständigt ser döden omkring sig, men ignoerar den med diverse småprat, den är skrämmande på ett annat sätt...

TID OCH RUM är aldrig någon självklarhet. Den första halvtimmen kommer du kanske kunna förstå, men jag tror det finns få som verkligen hänger med i svängarna när filmen får fart. Var, varför och vem, är tre frågor i centrum. Den första frågan listar man nog ut om man hänger med ordentligt, men de andra och speciellt den sista är desto svårare att förstå. "Vem är hon?", är en fråga som flera gånger helt plötsligt dyker upp i filmen. Ja, vem den gråtande flickan framför teven kan vara, kan bara du själv som enskild individ svara på. Men att finna ledtrådar till din teori i en sån här förbryllande film är knappast enkelt. För då och då blir det surrealistiskt. Det finns en återkommande överblick över ett rum där tre kaniner bor, de klär sig och rör sig som människor och kan prata engelska. Tystheten och deras långsamma väntande kommentarer ger en kyllande känsla. Rena fenomenet ger en obehaglig stämning. Men det är inte nog med det; när de genomarbetade kaninreplikerna kommer efter små vinklingar på kaninhuvuderna följer det ett publikskratt, som om scenerna vore tagna från en talk-show eller dylikt. Är kaninernas liv en parodi på oss själva? Blir min tanke. Mer intressant blir det dock att när man dribblas tillbaka till Grace livsfarliga problem så vill man helst av allt bara tillbaka till den där scenen med kaninerna. Kände man sig tryggare där? Känner vi mer empati för djuren som klär oss som oss än för kvinnan med problem vi inte ens kan sätta ord på? Antagligen var det bara det estetisk dödligt vackra som jag vill ha mer av, men tänk om inte, det är inte alltid lätt att veta hur man själv som människa tänker. Då sätter sig bismaken på läpparna.

Jovisst är tankeställare kul, en del av dem är djupa och andra är mest detaljer man lite hastigt kan tänka över. Men dessa frågor hör inte till den stora delen av njutningen i Inland Empire utan för mig är det Laura Derns skådespelarteknik och David Lynch filmskapande som får mig att inte må som en skit efter dessa tre timmar av dunkla drömmar. Det lättar upp och får mig att inte känna mig så nedstämd överhuvudtaget. Snarare är jag glad över en briljant genomförd film och någonting konstnärligt och vackert. Men jag vill ändå få det sagt att jag antagligen inte kommer vilja se den här filmen igen de närmsta fem åren trots dess kvalitét. För trots allt är det en lång, tung film som man inte orkar se så ofta.

····½

4 kommentarer:

Axel Eklund sa...

Den här är jag väldigt sugen på att se!

Leif sa...

Spännnade! Jag vill verkligen se Inland Empire. Jag skickade efter den för flera veckor sen från USA, men den kommer aldrig.
Jag har hört att denna filmen ska vara ännu mer svår att förstå sambanden i än de tidigare Lynchfilmerna, iallafall några av dem. Alla har ju nån slags märklig paralell värld, där inte logik existerar och som ibland skimrar till i en till synes vettig historia. Det är vacker och väldigt bra balanserat. Jag ser fram emot att se den på nåt vis.

Vito Gogola sa...

Jag har "upplevt" Lynch tidigare och han är en väldigt bra regissör, så visst hoppas jag på att den här filmen är så bra som du själv säger.

Däremot kan jag inte sluta undra om filmen kanske bara är rörigt och medvetet obegripligt, liksom lite för mycket Lynch. Det återstår att se när jag väl sett filmen, nu kan jag faktiskt inte uttala mig alls.

Dock, med detta sagt, Lynchs tidigare filmer är inget annat än glasklart bra, på ett sjukt sätt.

Anonym sa...

"För mycket Lynch" är en kommentar jag sett förut. Jag tror det kan ligga någonting i det. För enligt mig är den största orskanen till att den här filmen skiljer sig ifrån en fempoängare att det kan bli lite för mycket av det goda, på ett sätt.