18 juli 2007

Lord of War (2005)


Originaltitel: Lord of War
USA / FRANKRIKE / FÄRG / 122 min

Regisserad av Andrew Niccol
Skriven av Andrew Niccol
Skådespelare: Nicolas Cage, Bridget Moynahan, Jared Leto, Shake Tukhmanyan, Jean-Pierre Nshanian, Jared Burke m.fl.

Episk berättarstil. Nicolas Cage i huvudrollen som en illegal vapenförsäljare.

Det räcker nästan för att jag ska snappa upp, men faktum är att det tog ett tag för mig innan jag såg den här filmen. Närmare två år efter att den kom ut. Tursamt nog fick jag äntligen lov att se den och potrzebie krapfutnic vad den var bra.

Skådespelet är från de flesta hållen bra. Cage är bra som vanligt, Leto är väl okej. Cages fru är väl sämst, antar jag. Men hur som helst funkar allt skådespel, även om vissa gör rätt dåligt ifrån sig. Dock är det Cage (och delvis Ethan Hawkes Jack Valentine) som är behållningen i den här filmen.

Fotot är mycket snyggt. Väldigt ofta är det väldigt fina och starka färger som blandas med humoristiska mellanspel, som då vi får se en Kalashnikov skjuta i slow-motion och vi samtidigt hör det klassiska kaching-pengar-ljudet.

Jag tänker inte gå in på den här särskilt mycket, dock. Det är lätt hänt att jag blandar ihop den här med Blood Diamond som jag såg dagen efter. Ändå vill jag säga att det här är en väldigt bra film som fick mig att vilja se mer hela tiden. Att framför allt Cage kan hålla upp en hel film på sina axlar såhär gör det hela mycket bättre.

Filmen rör, som Blood Diamond, känsliga ämnen som vapenförsäljning, krig, barnsoldater och lite AIDS på ett håll. Dock blir det aldrig tok-kontroversiellt eller osmakligt, eftersom det hålls på en förhållandevis enkel nivå.

Jag kan säga såhär: gillar du episk berättarteknik (alltså "jag"-perspektiv), Nicolas Cage och "en-man-mot-lagen"-filmer på ett litet mer sofistikerat sätt, se Lord of War. Den kommer skänka dig mer än bara ett tillfälle att bli tjock på popcorn.

····

7 kommentarer:

Straydog sa...

Nicolas Cage, är en av de sämsta som Hollywood någonsin producerat.

Vito Gogola sa...

Straydog, det där var den sämsta kommentar som du någonsin producerat. :)

Straydog sa...

Kan verkligen inte förstå hur han kunnat bli så ofantligt stor.
Killen kan inte agera.

Vito Gogola sa...

Haha, det här var intressant. Nämn ett exempel. :P

Straydog sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Straydog sa...

Con Air (Han passar verkligen inte in i rollen och verkar inte göra något för att försöka göra det heller).
Face/Off (Kunde vart en toppenrulle om inte Nicolas spelat rollen som Castor Troy/Sean Archer, försöker leka hårdkokt skurk och sen blödig pappa/snut, det håller inte, små "flaws" som gör att filmen inte är "great")

Vito Gogola sa...

Nu tog du seriöst bara upp de mindre bra i hans karriär. "Arizona Junior" och "Wild at Heart" då?