9 augusti 2007

The Simpsons filmen (2007)

Originaltitel: The Simpsons Movie
USA / FÄRG / 87 min

Regisserad av David Silverman
Skriven av James L Brooks, Matt Groening, Al Jean, Ian Maxtone-Graham, George Meyer, David Mirkin, Mike Reiss, Mike Scully, Matt Selman, John Swartzwelder, Jon Vitti, Sam Simon, Joel Cohen, John Frink, Tim Long och Michael Price
Röster: Dan Castellaneta, Julie Kavner, Nancy Cartwright, Yeardley Smith, Harry Shearer, Hank Azaria m.fl.

FÖR MIG SOM FÖLJT THE SIMPSONS I ALLA DESSA ÅR, från de tidigaste jag kan komma ihåg, så kändes det verkligen som ett smart drag för Matt Groening och resten att äntligen göra en långfilm av det hela. Det var inte bara smart för underhållningen, det var smart ekonomiskt. Att ha skapat en tecknad serie som är den tecknade serie som gått längst tid oavbrutet och sedan göra den till film, gör inte precis skaparna plånböcker tunnare. Men pengar är inte allt, som den vise mannen sade, det här är inte bara för pengarna, det är för The Simpsons!

Filmen börjar lite olikt avsnitten, vi får inte samma gamla inledning med tavelskriften, saxofonmusiken och "the couch-gag", utan istället får vi se ett Itchy & Scratchy-avsnitt i början som är i samma gamla ultravåldsamma stil, för att sedan följas av en lite tillfixad version av samma gamla inledning vi sett i alla dessa år.

JAG TÄNKER INTE SÄGA MER om vad filmen handlar om, mer än att det har med miljöförgiftning att göra och att Homer stället till det. Det var så mycket jag fick höra och jag vill överlämna överraskningarna till Eder. Filmen lyckas mycket väl fånga den där Simpsonska humorn vi The Simpsons-älskare sett tidigare och lämnar även in flera lite mer vågade skämt. Vi får se skämt om homosexuella snutar, långfingerspekande och till och med Barts snorre fullt uppvisad på skärmen. Matt Groening har dock uttalat sig om att de ville chocka amerikanarna litegrann, eftersom amerikanare är så lätta att chockera.

Som allt annat, så utvecklas även animationstekniken. Jag märkte direkt att skuggor och former har förbättrats en hel del sedan The Simpsons var som äldst. Filmen får ett sådant 3D-perspektiv i filmen att man verkligen känner sig där, på plats, i filmen vilket bara höjer betyget på en sådan här film. Eftersom det är mycket jaktscener och framför allt fartfyllda scener så känner man verkligen närvaron av fara och humor på samma gång. Jag skulle knappast kalla det för en nöjesattraktion, men tivolikänslan finns där, i alla fall om du väljer att se den på bio, vilket jag gjorde.

I helhet kan jag säga att alla The Simpsons-fans kan känna sig lugna. Det den här filmen bjuder på är en väldigt Simpsonsk film och som håller The Simpsons-tonen hela filmen ut, även då det blir lite mer vågat, nästan åt Family Guy-hållet. Det här är en storslagen komedi som alla bör se och inte minst vi The Simpsons-fans!

···½

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej den är väl ingen höjdare som jag skrev i recensionen, vad tycker du om min blogg då?

Anonym sa...

Om jag skall vara helt ärlig så var de så här att jag inte förstod riktigt vad jag röstade på, var egentligen ockuperad av andra tankar men har nu ändrat min röst till ett annat betyg. Så du har ingen anledning till att bli sårad ( inte för den skull i alla fall).

Anonym sa...

Ingen aning om hur många det har blivit det men det hog blivit ett par hundra skulle jag tro. Får se vad framtiden bär med sig för mig, just nu är det mycket jobb och lite film.

Anonym sa...

Jag tycker väl inte att jag har så många besökare direkt men allt är relativt.