23 december 2010

Fanny och Alexander (1982)

Originaltitel: Fanny och Alexander
Sverige/Färg/312 min

Regisserad av Ingmar Bergman
Skriven av Ingmar Bergman
Medverkande: Bertil Guve, Ewa Fröling, Allan Edwall, Pernilla Allwin, Jarl Kulle, Jan Malmsjö m.fl.

LÅT SÄGA ATT du av ett misstag läser det här. Du är över huvud taget inte intresserad av film och du kan inte alls förstå varför du hamnade med denna text framför din näsa. Ta då ändå, för det vore ju onödigt att låta tillfället gå förlorat, till mitt råd att om du någonsin får för dig att du ska sätta dig in och "förstå" film – så börja här. Börja med Ingmar Bergmans magnifika magnum opus, hans mastodontiska saga, Fanny och Alexander.

Låt oss för ovanlighetens skull börja med just Ingmar Bergman. Ingen kommer rynka på näsan om jag säger att han är Sveriges genom tiderna viktigaste och skickligaste "auteur." Han är alltså inte bara en filmskapare – han är sina filmers upphovsinnehavare i en starkare bemärkelse. I praktiken innebär det att han kan ta många friheter som en annan regissör inte skulle våga ta. Detta, i kombination med att han under årets lopp (tack vare lovord och internationella utmärkelser) lyckats uppnå en synnerligen hög status, har resulterat i en film med enorma konstnärliga ambitioner.

Här har vi en enastående ensemble skådespelare bestående av gamla Bergman-äss så som Erland Josephson, Harriet Andersson och Gunnar Björnstrand och framtida filmprofiler på uppgång, som Pernilla August, Ewa Fröling och Stina Ekblad. Här får vi också bevittna resultatet av ett lika flitig crew, där bland annat Sven Nykvist står för foto. Det kanske tycks fånigt med en sådan här uppradning av namn, men just här fyller det sin funktion. Efter fyrtiofem år i teaterbranschen och efter mer än fyrtio filmer bakom sig, vet Bergman precis vem som kan göra vad och vilka som gör det på bästa sätt. Dessutom vet han precis hur han ska få de att göra det. Betydelsen detta har för slutprodukten är helt avgörande.

För hur ska en regissör kunna styra upp ett sådant här jätteprojekt – som skulle göras under tvåhundrafemtio inspelningsdagar och på ett oerhört omfattande manuskript skrivet av Bergman själv – utan att hålla riktigt, riktigt ordentligt i tyglarna? Det var en omöjlig uppgift som slutade i någonting ännu mer omöjligt. Hur skulle man få de slutgiltiga tjugofem timmarna inspelad film att bli en biofilm på två och en halv timme? Den slutgiltiga bioversionen landade slutligen på drygt tre timmar och till Bergmans grämelse uteblev många av den inspelade filmens höjdpunkter därifrån, på grund av att det i annat fall skulle blivit svårt att greppa handlingen till fullo.

Därför ämnar jag i denna recension att framhäva den långa versionen som ursprungligen gjordes för TV, men idag oftast benämns som långfilm. På dess fem timmar får vi en utförlig introduktion till filmens kärnpunkt: familjen Ekdahl. Familjen Ekdahl är den familj som tioårige Alexander (Bertil Guve) och hans lillasyster Fanny (Pernilla Allwin) hör hemma i. Ett välbärgat och frikostigt familjehem under andra halvan av 1900-talets första decennium.

Alla Ekdahlare är inte helt till freds med livet men en idealism och ett öppet sinne sammanför ändå familjen och de representerar i mångt och mycket den tidens människor; men också någonting typiskt svenskt. Ett inte sällan yttrat påpekande om filmen är hur det jultal Alexander och Fannys far Oskar Ekdahl (Allan Edwall) håller i filmens början på många sätt utmärker någonting unikt i den svenska mentaliteten. Han talar där högtidligt och belåtet om "den lilla världen" (Ekdahlska hemmet och dess krets) som en plats där man kan leva i undanflykt från den stora världens bekymmer. Därefter följer den långa julsekvensen som med tiden tagit plats i det svenska folkets idé om vad en traditionell svensk jul är; även om det kanske är värt att ifrågasätta hur vida den ekdahlska julen i själva verket är så karaktäristisk.

Filmen handlar förstås, precis som så många andra Bergman-filmer, om kristet tvivel och ångest. Jan Malmsjös berömda insats som osympatisk, näst intill psykopatisk präst, har förstås en avgörande roll i detta. Men Fanny och Alexander är också en monumental saga om Sverige och svenskheten. Kanske har Bergman någonstans tagit åt sig av Bo Widerbergs berömda anklagelse att Bergman skulle vara "vår dalahäst mot världen"; även om det inte riktigt var vad den här filmen representerar som han åsyftade.

För även om andra Bergman-filmer, så som en av historiens fem bästa filmer, Persona, kanske betytt mycket mer för filmen som konstform, så är Fanny och Alexander rikare ur andra aspekter som kanske är mer relevanta för den som inte hyser en specifik fascination för film som film. Den historiska anblick om vad Sverige har varit och vad det tidigare inneburit att vara född här är någonting som alla svenskar borde ta sig tid åt. Oavsett om de gillar film eller inte. Oavsett om de "förstår" Bergman. Och oavsett om de har fem timmar över. 4½/5

Inga kommentarer: