19 december 2007

Scary Movie (2000)

Originaltitel: Scary Movie
USA / FÄRG / 88 min

Regisserad av
Keenen Ivory Wayans
Skriven av Shawn Wayans, Marlon Wayans, Buddy Johnson, Phil Beauman, Jason Friedberg, Aaron Seltzer
Skådespelare: Carmen Electra, Dave Sheridan, Frank B. Moore, Giacomo Baessato, Kyle Graham, Leanne Santos m.fl.

HUR SKA MAN börja när man recenserar en av de sämsta filmerna man sett i sitt liv? Jag kan väl börja med att förklara att de flesta i tonåren, eller äldre som fortfarande har kvar sitt vulgära sinne för humor, nog tycker det här är riktigt roligt. Jag kan bara stå för min egen smak, men... Det här är inte bra. Scary Movie driver hejdlöst med skräckfilmer, och andra för den delen också, och försöker parodisera dem alla med mera sexskämt och osmakliga scener. Om du redan nu känner att det här inte är något för dig, tro då inte att resten av recensionen kommer att få dig att ändra din åsikt.

En kvinnlig high-school-elev blir mördad, och hennes vänner upptäcker att mördaren är mitt ibland dem. Själva grundidén är givetvis en parodi på någon "gammal" skräckfilm, men även resten av manuset känns så oerhört omoget och jag tvivlar inte på att någon 12-åring skulle kunna ha skrivit det här manuset, som är helt i saknad av grundläggande struktur, och består helt och hållet av inslängda sexistiska skämt, blandat med scener från andra skräckfilmer. Ett citat som jag hittade på internet om Scary Movie lyder; "Scary Movie is only scary when we consider what it takes for any film to reach the point of a wide theatrical release", skrivet av Michael Elliot från Movie Parables. Och det är faktiskt läskigt, precis som han säger, att en sådan här film får ett biopremiär världen över, en film som lika gärna kunde varit gjord av några pubertala tonåringar. Istället är manuset skrivet av en hel drös av människor, både av skådespelare i filmen och av Aaron Seltzer, som också har skrivit Date Movie (2006). Jag tänker inte ens gå in på de enskilda skådespelarnas insatser, det känns bara onödigt att utmärka just skådespelets brister, för det är trots allt inte deras fel att filmen har blivit usel. När jag köper en biobiljett, eller hyr/köper en DVD så har jag ändå alltid förväntningar på att filmen i alla fall ska kunna ha producerat någonting bra, med tanke på den stora budgeten som många filmer har. Där gör Scary Movie mig besviken, trots sina förutsättningar att ha kunnat göra en rolig och icke så sexistisk parodi, så misslyckas den fatalt.

NU KÄNNS det som om jag har berättat tillräckligt tydligt vad jag tycker om den här filmen, men på något sätt så blir jag lite förvånad över mig själv att jag väljer att sätta 1 i betyg till den recenserade filmen, och inte det till synes självklara ½. Kanske är det något hopp om att Scary Movie 5 som kommer om några år har mognat ifrån sina föregångare, och kanse kan ge en uns av värdighet åt Scary Movie-serien, eller kanske jag till och med måste erkänna att jag under ett kort ögonblick i filmen nästan skrattade... Svaret är jag inte säker på, men filmens kvalité är jag säker på. Usel.

·

3 kommentarer:

batti sa...

Man kan ju inte ha fel när det gäller tycke och smak...men nu tycker jag ändå att du har fel!

Axel Eklund sa...

Tycker du Scary Movie är BRA???

batti sa...

Oj... ber om ursäkt... Hur konstigt det än kommer att låta fick jag för mig att du menade Scream... Jag skummade texten och tyckte inte att det stämde...

Jag håller med dig helt och fullt, ber om ursäkt!!!!